<b>IKKE EN SERVICEKNAPP:</b> Knappen skal brukes når du trenger hjelp, forteller Helene Cecilie Sandberg, flyvertinne i Norwegian. Foto: Silje Ulveseth
IKKE EN SERVICEKNAPP: Knappen skal brukes når du trenger hjelp, forteller Helene Cecilie Sandberg, flyvertinne i Norwegian. Foto: Silje UlvesethVis mer

Nei, dette er ikke en serviceknapp

Mange misforstår meningen med calling-knappen.

Er du blant dem som tror at tilkallingsbryteren er til å få øyeblikkelig mat- og drikke av kabinpersonlalet? Da tar du feil.

– Det er ikke en slaveknapp, men en knapp du trykker på hvis du trenger hjelp, forklarer Helene Cecilie Sandberg, flyvertinne i Norwegian.

Svært ofte opplever hun og kabinmannskapet at passasjerer bruker knappen for å kaste kaffe, spørre hvor flyet er akkurat nå, eller til å få påfyll på drikke.

Les også: Går på flydo i sokkelesten

Jobber under tidspress

Det finnes ikke noen regler for når passasjerer kan bruke calling-knappen, men det er lov å bruke fornuften.

– Passasjerene kan definitivt bruke calling-knappen når de måtte ønske. Men de som er litt reisevante har sikkert registrert at rutinene om bord, som består av både hensyn til sikkerhet, effektivitet og service, er en logistikkøvelse på hver flyvning. Betjeningen jobber under et tidspress som regel, og de skal nå over en rekke ting så effektivt og profesjonelt som mulig. Det er innenfor disse rammene at serveringsrutinene også er nøye planlagt, opplyser Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

Knut Morten Johansene rinformasjonssjef i SAS. Foto: SAS Vis mer


Han råder folk til å bruke skjønn.

– Hvis alle skulle melde sine individuelle ønsker og behov, når som helst under flyvningen, så ville det nok ført til at man ikke rakk over hele kabinen før flyet skulle lande igjen. Derfor er det kanskje best å vente med å bestille drikke til kabinbetjeningen kommer med drikketrallen, og holde på emballasje, tomme frokostbokser, kaffekopper og så videre til besetningen er klare til å ta i mot dette, sier han.

Du skal likevel ikke være redd for å få kjeft dersom "problemet" ditt ikke er viktig nok.

– For all del, det er ikke noe forbud mot å bruke knappen til verken det ene eller det andre formålet om man ønsker å komme i kontakt med personalet. Tvert om, vi er til for passasjerene om bord. Ikke motsatt, påpeker Johansen i SAS.

Bruker spisebrettet som stellebord - bytter bleie på barna i flysetet

Ooops! Skulle bare justere lyset litt ...

DinSide har tidligere skrevet at passasjerer ofte trykker feil på tilkallingsbryteren.

SERVITØR-KNAPP: Tilkallingsbryteren er ofte formet som en servitør, noe som kan gi passasjerene et galt inntrykk. På Norwegians nye 737-800 er merket erstattet med en blå person. Foto: Silje Ulveseth Vis mer


– Når det plinger på grunn av at noen uforvarende har trykket feil, så skyldes det oftest at kabinbelysningen har blitt slukket, og man har rett og slett bommet på lysbryteren, uttalte Johansen i SAS i den forbindelse.

Men selv om du har trykket feil, trenger du ikke å vente til kabinbetjeningen kommer.

– Folk vet det kanskje ikke, men det er bare å trykke en gang til, så slukker varsellyset, sa Johansen.

Tror det er en drikkedispenser

Ifølge informasjonssjefen er det også noen av passasjerene som har latt seg inspirere av den svenske filmkomedien "Selskapsreisen" fra 1980. Der har nemlig en spesiell scene gjort sterk inntrykk på folk:

Reisefølget til Jon Skolmen ønsker noe mer å drikke, og Skolmen peker på calling-knappen for å tilkalle kabinbetjeningen. Reisefølget misforstår og holder glasset sitt under knappen og trykker, som om det skulle ha vært en slags drikkedispenser.

– Når vi ser dette om bord i fly nå, så er det gjerne passasjerer som kjenner til den episoden som gjør det for å være morsomme. Det er også helst på charter at slike ting skjer, har informasjonssjefen tidligere uttalt.

SMART DESIGN: Colleen Kottlowski, en av Boeings markedsdirektører, forteller at Boeing har gjort et poeng av å plassere tilkallingsknappen helt ytterst på 737-800-flyene, slik at det skal bli vanskeligere å trykke feil. Foto: Silje Ulveseth Vis mer


Ofte brukt på lengre flyvninger

Johansen i SAS mener han ikke har grunnlag for å si annet enn at calling-knappen blir brukt i den hensikt å påkalle kabinbesetningens oppmerksomhet.

– Jeg synes å registrere at knappene blir lite brukt på de kortere flyvningene. Kabinbesetningen er jo tilgjengelig under det meste av flyvningen i midtgangen av flyet, så behovet for å bruke calling-knappen er kanskje ikke så stort siden man får den service man trenger. På lengre flyvninger så er det kanskje naturlig at den vil bli mer brukt, kanskje i samband med at man ønsker påfyll av det ene eller hjelp med det andre, sier informasjonssjefen.

Han forteller at det skjer situasjoner i luften hvor passasjerer blir syke, kanskje i en fase av flyvningen hvor kabinbesetningen har spent seg fast.

– Da kan det være fint å bruke calling-knappen som gjør personalet om bord oppmerksomme på hvor bistand og hjelp er ønsket, mener Johansen.