<strong>DET ER EN BRO:</strong> I et land som delvis ligger under havflaten, er kanskje ikke ideen om en nedsenket bro så fjern? Foto: RO&AD architecten
DET ER EN BRO: I et land som delvis ligger under havflaten, er kanskje ikke ideen om en nedsenket bro så fjern? Foto: RO&AD architecten Vis mer

Nederlandsk bro nominert til designpris

Den er ikke som broer flest.

Denne broen - om vi kan kalle den det - i Nederland, er egnet til å vekke oppsikt. På grunn av sin nedsenkete tilstand.

Broen designet av arkitektene RO&AD architecten er nominert til Dutch Design Awards 2011, og vi er ikke så forundret. For mens vi er vant til å forestille oss en bro som noe som går OVER et hinder, så går denne broen rett gjennom hinderet. I dette tilfellet gjennom vannet i en kanal.

Fra høyre til venstre og omvent: Sjekk denne bilbroen

Moses er navnet

Broen har fått navnet Moses, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. For den får vannet til å dele seg, og gjør det mulig for mennesker å krysse kanalen uten å bli våt.

Sett fra litt hold er den nærmest usynlig, noe som også er den uttalte hensikten fra arkitektenes hold.

Det ser nesten ut som en optisk illusjon, men er det ikke. Foto: RO&AD architecten
Her ser du broen, som ikke bare er nedsenket i vann, men som også felt ned i vollene på hver side av kanalen. Foto: RO&AD architecten


Broen er laget for at fotgjengere skal få tilgang til Fort de Roovere. Fort de Roovere tilhører West Brabant Water Line, en forsvarslinje av fort og byer i det sørvestlige Nederland. Forsvarsverkene er fra 1600-tallet, og er nylig renovert for å gi tilgang til fotgjengere og syklister. Forsvarsverkene består blant annet av kanaler som er for dype til å passere til fots, samtidig som de er for grunne til å være egnet for båttransport av tropper.

De ble i sin tid bygget som som forsvar mot eventuelle franske og spanske invasjonsstyrker.

Mer om de nederlandske forsvarsverkene hos Wikipedia, og flere bilder fra Fort de Roovere hos Zoover.

Mer fra det flate landet: Verdens høyeste klatrevegg