Sjef for markedsføring av interiør hos Airbus, Suzana Hrnkova, viser her frem den store lille forskjellen på den nye setekonfigurasjonen om bord A320.  Foto: Produsenten
Sjef for markedsføring av interiør hos Airbus, Suzana Hrnkova, viser her frem den store lille forskjellen på den nye setekonfigurasjonen om bord A320. Foto: ProdusentenVis mer

Når ett sete blir bredere, blir de andre smalere

Bredere seter på A320 tar plass fra nabosetene. Det er det ikke alle som setter pris på.

I mai ble det kjent at Airbus flagger ideen om enkelte bredere seter i Airbus A320. Både for å gjøre det lettere for flyselskapene å plassere overvektige passasjerer, men også for å gjøre det mulig for reisende å betale for litt ekstra plass. For eksempel dersom man reiser med barn som må sitte på fanget.

Flyprodusenten tror ideen både kan generere penger og etterspørsel, og de har kommet opp med forslaget etter spørsmål fra enkelte flyselskaper.

Her er de mest populære flysetene

Skeptiske passasjerer

Men mer rom for noen betyr mindre rom for andre. Setekonfigurasjonen innebærer nemlig at mens noen seter ved midtgangen blir litt over fem centimeter bredere enn standard, så blir hvert av setene lenger inn mot vinduene på samme rekke 2,54 centimeter smalere enn standard, som er 45,72 centimeter på disse flyene.

Så selv om både produsent og flyselskaper er positive, er det ikke sikkert passasjerene lar seg fenge.

Din mening:

Syns du de nye setene er en god idé? (Avsluttet)
Tja, dumt at noen seter blir mindre.(73%) 1731
Ja, jeg betaler gjerne for mer plass.(13%) 315
Dette bryr meg ikke, flyr neppe særlig ofte med disse flyene.(13%) 315
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


En spørreundersøkelse utført av Skyscanner indikerer en relativt massiv motstand mot denne løsningen. Hele 84 prosent av de mer enn tusen spurte mener den nye setekonfigurasjonen er "urettferdig". Tidligere undersøkelser fra samme selskap viser også at tre av fire mener overvektige bør betale mer for flyreisen.

Airbus sin nye løsning kan altså medføre litt av begge deler. De som trenger mer plass må betale mer, men de som sitter ved siden av får trangere seter enn hva selskapet har hatt som standard på disse flyene til nå.

Barn, masekråker og armlenetyver: Disse flypassasjerene hater vi mest

Kan komme neste år

Så langt skal hele 20 flyselskap ha vist interesse for å kjøpe A320 med bredere seter. Løsningen kan bli tilgjengelig fra neste år, og ifølge flyprodusentens beregninger kan flyselskap som velger å installere bredere seter trolig tjene tre millioner dollar ekstra over en periode på 15 år.

Dette tilsvarer cirka 17.874.000 norske kroner.

Drømmer om å prøve dobbeltdekkeren A380? Stadig større sjanse til å fly med superjumboen