<b>SEKS PERSONER:</b> Så mange er tillatt per kvadratmeter gulvplass på NSBs lokaltog.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SEKS PERSONER: Så mange er tillatt per kvadratmeter gulvplass på NSBs lokaltog. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Når er det egentlig for fullt?

Seks personer per kvadrat må til før NSB sier det er for mange.

Med jevne mellomrom har NSBs overfylte tog blitt tatt opp i mediene, også etter at de kom med sine såkalte Flirt-tog for noen år tilbake.

Problemene har ikke forsvunnet etter at de nye togene kom, og svært ofte kjører stappfulle NSB-tog på norske skinner.

Spørsmålet mitt er er - hva skjer den dagen det blir behov for en rask evakuering, som ved en brann i en tunnel?

LES OGSÅ: Nytter det å klage på gebyrer fra NSB?

Seks passasjerer per kvadrat

FULLT: Om ikke daglig, så jevnlig, er togene som kjører fra OSlo S fyllt til randen av passasjerer. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Ikke minst på utsatte avganger, som på lokaltoget som kjører via Gardermoen hver fredag ettermiddag, står passasjerer som sild i tønne. Bildet til høyre er et eksempel på dette.

Men når er det egentlig for fullt? Vel, ikke før det er stuet inn seks personer per kvadratmeter frie gulvflate. Da er det fortsatt innenfor - også sikkerhetsmessig, bekrefter både NSB og Jernbanetilsynet.

Men har du noen gang forsøkt å stå sammen med fem andre på én kvadratmeter?

Det har jeg - både på toget og utenfor, som Dinside har forsøkt å illustrere.

Det er tett. Det er trangt og klaustrofobisk. Sleng med en trillekoffert eller to, og det blir mer eller mindre ugjennomtrengelig.

Vår erfaring var at seks personer per kvadratmeter er minst en person for mye.

Og da sto vi ute på en åpen plass - ikke sammentrykt sammen med passasjerer inne på et tog som teoretisk kan kjøre opp i 200 km/t.

LES OGSÅ: NSB og SAS klare for Apple Watch

Ikke komfortabelt, men sikkert

Tog fylt opp på denne måten har flere ganger ført til at jeg personlig har valgt å gå av toget for å vente på neste avgang. Nå påpeker riktignok NSBs kommunikasjonsavdeling at dette er en såkalt teknisk begrensning og ikke et mål på hvor fullt det kan være med tanke på kundekomforten.

Jeg kan forsikre NSB om at et tog stappet til randen av folk og om ikke fe, så kofferter, håndvesker og barnevogner, ikke er komfortabelt.

Om det er så sikkert som de hevder, setter jeg samtidig et stort spørsmålstegn ved.

LES OGSÅ: Dette betyr bokstavene på perrongen

Frie rømningsveier?

Regelverket sier at ved behov for evakuering, skal rømningsveier være fri for bagasje og andre hindringer. Men personer regnes ikke som en hindring, og derfor kan folk stå foran dørene.

Hvordan man skal evakuere et tog som har fylt opp «alle frie gulvflater» med folk, er et spørsmål som naturlig dukker opp.

For på togene skal konduktøren kunne gå gjennom toget - noe vi også forsøkte på våre kvadratmeter. Det går, under tvil. Og erfaringsmessig bruker konduktørene lang tid på å komme seg gjennom de oppfylte togvognene.

Hvordan en faktisk evakuering ville utarte seg for eksempel i den 14,6 kilometer lange Romeriksporten, med 396 passasjerer trykt inn på all gulvplass, vil jeg helst ikke se for meg. Disse passasjerene kommer i tillegg til de 235 passasjerene som allerede sitter i setene.

Hva med å gjøre noe med dette nå, som å sette inn flere avganger eller antall togsett, før man faktisk må teste i praksis hvor godt, eller dårlig, en ekte evakuering vil fungere.

FOLKSOMT: Det er folksomt med seks personer på en kvadrat. Slenger du inn en trillekoffert eller to, blir det mer eller mindre ugjennomtrengelig. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer