Slik vil det se ut når du får boardingkort på mobilen. Foto: SAS
Slik vil det se ut når du får boardingkort på mobilen. Foto: SASVis mer

Nå trenger du bare mobilen

SAS lanserer mobil boarding.

Fra i morgen kan reisende med SAS greie seg med mobilen for å reise. I en testperiode frem til 1. juli kan reisende prøve denne løsningen.

Det er reisende mellom flyplassene København, Gøteborg, Helsinki, London Heathrow, Oslo, Stavanger og Stockholm som får muligheten til å teste systemet. Alle passasjerer som har mobilt internet (WAP), og som reiser mellom noen av disse syv flyplassene, kan prøve systemet.

Les også: Nå blir det tryggere å bestille nettreiser

Slik virker det

Reisende med SAS får allerede i dag få melding på SMS om at de kan sjekke inn på nett eller på SMS ett døgn før avreise. Det nye systemet går ett steg videre:

Straks du har sjekket inn via SMS eller SAS mobile portal, vil du få tilsendt et mobilt boarding pass som inneholder en 2D strekkode. Denne strekkoden inneholder flightnummeret, setenummer, avgangstid og ankomsttid. Koden kan også benyttes for å registrere bagasje, og for å få tilgang til lounger og eventuelle fast track security.

Les også: Slik betaler du deg forbi sikkerhetskøen

Vil fjerne innsjekkingskøene

- I dag sjekker rundt ti prosent av våre passasjerer inn via SMS, sier Senior Vice President, Commercial, Lars Sandahl Sørensen, i en pressemelding fra SAS.

Selskapet har som mål at 80 prosent av de reisende skal sjekke inn utenfor flyplassterminalen innen 2011. Et av resultatene av dette blir langt færre innsjekkingsskranker og personell som bruker tid på å hjelpe de reisende på flyplassen. Bagasjeinnsjekking må imidlertid bevares noe à la dagens system.

Ikke først

SAS er langt fra første selskap ut til å se på også disse serviceområdene når det gjelder å finne mulige kostnadskutt. Ryanair har tidligere i år gått ut og sagt at de har planer om å droppe alle innsjekkingsskranker på flyplassene i løpet av 2009. Ryanair skal satse på nettinnsjekking og automatinnsjekking.

Norwegian innførte e-boarding i desember i fjor, og melder at de ønsker å knytte mest mulig av sine tjenester opp mot mobil. Lufthansa har også tatt ibruk e-boarding.