Norwegian slipper sommerbillettene, men det er langt mellom de riktig billige prisene. Foto: HANS OLAV NYBORG
Norwegian slipper sommerbillettene, men det er langt mellom de riktig billige prisene. Foto: HANS OLAV NYBORGVis mer

Nå slippes sommerbillettene

Norwegian slipper i dag flybillettene for neste sommer.

Det er lenge til neste sommer, men vil du kapre de billigste billettene, bør du kaste deg rundt og bestille allerede nå.

I dag, tirsdag 7. oktober, starter Norwegian salget av flybilletter til neste sommer.

Samtidig lanserer selskapet to nye sommerruter - fra Gardermoen til Santorini og Kypros.

- Kypros er ikke helt ny for oss og vi forsøkte denne ruten i en svært kort periode i sommer. Responsen var fantastisk god og vi har nå valgt å utvide tilbudet på denne destinasjonen til å gjelde perioden april til oktober den kommende sommeren, sier Daniel Skjeldam, kommersiell direktør i Norwegian.

Samtidig dropper Norwegian en rekke sommerdestinasjoner. Både Malta, Pula, Valencia, Istanbul og Madrid fjernes fra programmet neste år.

Ikke så billig lenger

"Alle" vet at det er stort trykk på de billige billettene i sommerferien - spesielt hvis du skal reise i juli. Vi sjekket litt rundt i Norwegians lavpriskalender, og fant ingen rørende billige billetter i denne perioden, hvis du vil reise til sommerklassikere som Dubrovnik, Nice eller den nye destinasjonen Santorini.

En tur/returbillett til den greske øya i juli (15.-23. juli) koster 4.686 kroner. En tur/returbillett til Dubrovnik (10.-17. juli) koster 2.894 kroner. En tur/returbillett til Korfu (17.-25. juli) koster 2.936 kroner. En tur/returbillett til Nice (23.-29. juli) koster 2.755 kroner. En tur/returbillett til Roma (7.-14. juli) koster 1.900 kroner.

Tøffe tider

Det har blitt dyrere å fly i løpet av de siste månedene, og det ser ikke ut til at det blir noe særlig billigere i tiden fremover. Flyselskapene er inne i en periode preget av høye drivstoffpriser, begynnende lavkonjunktur og dystre spådommer som sier at veldig mange av dem vil gå dukken. En Ryanairsjef hevder faktisk at bare fem europeiske flyselskap vil overleve.