RUTEENDRINGER: Får du ekstrautgifter på grunn av større ruteendringer gjort av Norwegian, skal de nå dekke dine økonomiske tap. Foto: Per Ervland
RUTEENDRINGER: Får du ekstrautgifter på grunn av større ruteendringer gjort av Norwegian, skal de nå dekke dine økonomiske tap. Foto: Per ErvlandVis mer

Nå skal Norwegian dekke tapene dine

Endrer vilkårene som gjelder ruteendringer.

DinSide har tidligere skrevet om hvordan flyselskapet Norwegian ikke følger EU-reglene, som gir passasjerene rett på erstatning for ekstrautgifter ved større ruteendringer gjort av flyselskapet.

For å få det de har krav på, har passasjerene vært nødt til å klage inn flyselskapet til Flyklagenemnda.

Ifølge Forbrukerombudet endrer Norwegian nå praksis, og vil likevel erstatte passasjerenes ekstrautgifter i slike tilfeller.

Avtalebrudd

Forbrukerombudet har lenge påpekt at Norwegian er ansvarlig for å dekke tap passasjerene påføres når flyselskapet utfører en ruteendring.

Etter deres oppfatning har selskapets vilkår og praksis både vært urimelig, og i strid med markedsføringslovens bestemmelser.

Flyselskapet er også felt for nettopp denne praksisen flere ganger i Flyklagenemnda.

– Når en person har kjøpt en flybillett, er rutetiden en del av avtalen mellom passasjer og flyselskap, og da er det i praksis snakk om et brudd på avtalen, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til DinSide.

Les også: Fire av ti velger lavprisselskapene

Nye vilkår

Da DinSide skrev om saken i oktober i fjor, var det tydelig at Norwegian tolket EU-reglene helt annerledes enn Forbrukerombudet. Norwegian mente nemlig at reglene ikke ga passasjerene krav på erstatning.

Nå har de derimot tatt oppfordringen fra Forbrukerombudet til følge, og har endret vilkårene som gjelder ruteendringer.

– I januar justerte Norwegian vilkårene etter dialog med Forbrukerombudet. Det aller viktigste her er uansett at hver enkelt passasjer behandles individuelt, skriver Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian på mail til DinSide som kommentar til den nye praksisen.

– Vi er fornøyde med at de følger vår oppfordringer og endrer disse vilkårene, sier Jo Gjedrem.

Skulle man som Norwegian-passasjer likevel ikke få dekt ekstrakostnader ved ruteendringer, oppfordrer Forbrukerombudet om å henvende seg til Flyklagenemnda, og å tipse dem om saken.

Det er også ett annet vilkår Norwegian stadig blir felt for i Flyklagenemnda.
Flyselskapet vil ikke erstatte ødelagte barnevogner, noe Flyklagenemnda er uenig i. De har tidligere uttalt til DinSide at flyselskapets praksis er ulovlig, og at Norwegian ikke kan fraskrive seg ansvaret for de ødelagte barnevognene.