<b>PARTIKKELDETEKTOR:</b> Partikkeldetektorer kan detektere spor av flere typer sprengstoff. Denne typen partikkeldetektor var den første typen ikke-radioaktive detektorer som ble godkjent for bruk på passasjerer og bagasje på amerikanske flyplasser, høsten 2014. Det er den samme typen som nå tas i bruk på norske flyplasser. Foto: AFP/NTB SCANPIX
PARTIKKELDETEKTOR: Partikkeldetektorer kan detektere spor av flere typer sprengstoff. Denne typen partikkeldetektor var den første typen ikke-radioaktive detektorer som ble godkjent for bruk på passasjerer og bagasje på amerikanske flyplasser, høsten 2014. Det er den samme typen som nå tas i bruk på norske flyplasser. Foto: AFP/NTB SCANPIXVis mer

Nå kommer partikkeldetektorene

Skal søke etter spor av sprengstoff på kroppen din.

Avinor innfører bruk av partikkeldetektor (ETD) i sikkerhetskontrollen fra 1. september. Det vil bli en gradvis innføring på Avinors flyplasser, som starter med de største.

Ved OSL er de klare til innføring enda tidligere.

- Vi begynner å innføre dette fra og med 26. august, forteller kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen til Dinside.

LES OGSÅ: Sjekk skannerne som kan spare deg for tid i sikkerhetskontrollen

Søker etter sprengstoff

Innføringen av partikkeldetektor er et steg i innføringen av en ny del av EU-regelverket for sikkerhet ved flyplassene.

Ved hjelp av en slik detektor søkes det etter partikler som indikerer tilstedeværelse av sprengstofflignende stoffer.

- Vi tar altså i bruk et nytt verktøy i sikkerhetskontrollen. Maskinene sammenligner de partiklene som finnes på passasjeren eller bagasjen med de partiklene som finnes i forskjellige sprengstoff. Kontrollen utføres ved at sikkerhetskontrolløren benytter en liten lapp som strykes på utvalgte steder på passasjeren eller deres bagasje. Sporstoffene som festes seg på disse lappene analyseres i maskinene, forteller Gurli Høeg Ulverud, kommunikasjonssjef i Avinor, til Dinside.

LES OGSÅ: Gjem unna verdisakene i sikkerhetskontrollen

Hender, armer og belteområde

I praksis betyr dette at sikkerhetspersonell søker over dine hender, armer og belteområde med en spesiell håndholdt enhet. Westher Andersen forteller til Dinside at dette vil skje som tilfeldige stikkontroller, og vil erstatte den mer omfattende kroppsvisiteringen vi kjenner fra tidligere.

- Når du kommer gjennom den ordinære sikkerhetskontrollen, kan du bli tatt ut til tilfeldig etterkontroll. Det manuelle håndsøket vil for de aller fleste passasjerer opphøre, og i stedet må du stå med armene rett frem mens det blir søkt på armer og hender, ved belteområdet - og det er det, forteller Westher Andersen.

Han sier videre at denne kontrollen tar kortere tid enn det manuelle søket, og at passasjerene forhåpentligvis vil oppleve at dette er bedre.

Ifølge Avinor, vil både passasjerer og håndbagasjen bli undersøkt med ETD-utstyr. På grunn av noe ulikt utstyr, vil det være en gradvis innføring på Avinors 46 lufthavner.

- Avinor forventer at metoden er mer effektiv enn dagens ordning hvor sikkerhetskontrolløren utfører håndsøk, så for passasjerene vil dette trolig ikke medføre noen ulemper, uttaler Høeg Ulverud.

PARTIKKELDETEKTOR: Detektoren kan oppdage selv små mengder sprengstoff. Foto: AVINOR Vis mer


Fortsatt usikkert

I vår testet Avinor ut fire typer sikkerhetsskannere ved OSL. Dette var kroppsskannere, som skanner kroppen din etter uønskede elementer. Noen av disse er som store bokser du går inn i for å bli skannet, og en sikkerhetskontrollør vil så analysere hva skanneren finner.

Dersom den gir utslag, vil du bli tatt til side for en manuell kontroll av området der skanneren har funnet noe mistenkelig.

Det er ennå ikke tatt noen beslutning om eller når dette eventuelt kommer.