Det vil bli stadig vanligere å se haifinner, eller winglets på flyvingene. Her fra et Continental-fly. Foto: Brynjulf Blix
Det vil bli stadig vanligere å se haifinner, eller winglets på flyvingene. Her fra et Continental-fly. Foto: Brynjulf BlixVis mer

Nå kommer haifinnene på A320

Airbus introduserer vinger med vipp i tuppen på sine A320-fly fra 2012.

Den nye vingetypen består i vinger som vipper opp i 90 grader på tuppen. Offisielt heter de Blended Winglets, og er designet av Aviation Partners, men de kalles "sharklets", fordi de ligner på haifinner.

Haifinnene er 2,4 meter høye, og vil gi A320-fly et distinkt utseende.

Les også: Nå kommer airbags på flyet

Denne vingetypen har vært under utvikling siden 2008, og nå annonserer altså Airbus at de vil bruke slike vinger på sine nye fly i A320-familienfra 2012. Første flyselskap ut som får fly med slike vinger er Air New Zealand.

Mange fordeler med haifinner

Den nye vingedesignen skal etter sigende redusere drivstoffbruket til flyet med 3,5 prosent, og dermed redusere CO2-utslipp, og gjøre at flyet kan fly lengre distanser (opptil 110 nautiske mil), eller lastes med 500 kg mer. Dette ifølge Airbus.

Slik blir nye A320 seende ut. Merk at vippen på vingene faktisk er 2,4 meter høy. Foto: Airbus Vis mer


Haifinnene, eller winglets, vil gjøre at flyet ikke trenger så stor fart for å ta av, noe som reduserer drivstoffbruk, slitasje på motorene, og også støy. Andre fordeler er at flyet raskere kan klatre opp til marsjhøyde.

Haifinnene, som er laget av karbonfibre, titan og aluminium, reduserer mengde luft over vingenetuppene. På vanlige flyvinger trekkes luften ut over vingetuppene og skaper virvelstrømmer som gir økt luftmotstand.

Også på disse flyene

Mange norske flypassasjerer har sikkert fløyet i fly med haifinner. Alle Star Tours charterfly og også Norwegians nye Boeing 737-800 har winglets.

Mens noen flyselskaper altså monterer haifinner på vingene for å redusere drivstoffbruken, bruker andre flyselskap helt andre metoder. All Nippon Airways ber passasjerene gå på do før take off.