Her får en flygeleder i Røyken opplæring i det nye innflygingssystemet Foto: Sindre Ånonsen/Avinor
Her får en flygeleder i Røyken opplæring i det nye innflygingssystemet Foto: Sindre Ånonsen/AvinorVis mer

Nå får Avinor PMS

Avinor er først i verden til å bruke innflygningssystemet Point Merge System (PMS).

7. april er det verdenspremiere i luftrommet over Østlandet. Da tar nemlig Avinor i bruk det nye innflygningssystemet.

Point Merge System (PMS) skal gi både pilotene og flygelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen, ifølge en pressemelding fra Avinor.

Etter planen skal også luftrommene over Dublin, München, Brussel, Paris, Roma og Wien også få innført det nye systemet.

Nytt fra 15. mars: Flypassasjerer må bevise at de skal reise

Prislapp: 200 millioner

– Hele oppgraderingen av systemet i Røyken koster rundt 200 millioner kroner, sier Sindre Ånonsen, pressesjef i Avinor, til DinSide.

Men selv om det koster en del, er det vel verdt pengene. PMS-systemet skal nemlig føre til en gjennomsnittlig reduksjon i CO2-utslippene på 300 kilo per flygning.

Slik som det er nå, beveger flyene seg nedover i etapper mellom ulike flygehøyder. Dette innebærer også pådrag av gass i hver etappe. Med PMS kan motorene gå på tilnærmet tomgang, slik at flyene foretar en glideflukt ned mot rullebanen - og det er slik CO2-utslippene blir redusert.

Røyken kontrollsentral. Foto: Sindre Ånonsen/Avinor
Her ser du testing av innflygingssystemet hos Eurocontrol Experiemental Center utenfor Paris. Foto: Eurocontrol Experimental Centre (EEC)

Her bruker de det nye systemet:

Mindre strenge væskeregler fra april 2011

Miljøvennlig trafikkøkning

En annen bonus er at systemet vil tilrettelegge for en framtidig kapasitetsøkning ved Oslo Lufthavn Gardermoen.

Geir Gillebo er prosjektleder for innføringen av det nye innflygingssystemet. Foto: Sindre Ånonsen/Avinor Vis mer


– Ved å ta i bruk det nye systemet unngår vi at den forventede trafikkøkningen medfører en tilsvarende utslippsøkning, sier prosjektleder i Avinor, Geir Gillebo, i pressemeldingen.

Og hvor mye vil trafikken øke?

– Vi ser for oss en gjennomsnittlig vekst på 2,3 prosent. I 2040 vil det trolig være 78 millioner årspassasjerer, noe som er nesten en dobling i forhold til i 2010. Da var det 40 millioner årspassasjerer, forklarer Ånonsen.

Greit å vite: Dine rettigheter ved flyforsinkelser

Spår flyforsinkelser

Dersom du skal ut og fly 7. april, må du nok regne med at det vil bli en del forsinkelser denne dagen.


Det er planlagt enkelte innstillinger mellom klokken 07.30 og 09.30, når det er størst rushtrafikk.

– Flyselskaper som SAS og Norwegian vil også flytte avgangene sine til andre tider. Forsinkelsene gjelder først og fremst luftrommet over Østlandet, forklarer Ånonsen.

Flygelederne ved kontrollsentralen i Røyken skal være godt forberedt på den nye oppgaven. Hver enkelt skal i gjennomsnitt ha gjennomført mellom 40 og 50 timer i simulator før de begynner å bruke PMS-systemet.

Til tross for gode forberedelser vil det kunne påvirke flytrafikken noe. Det er derfor ikke usannsynlig at enkelte forsinkelser vil oppstå i tiden etter at systemet er blitt tatt i bruk.