<b>I RUTE:</b> Administrerende direktør på Oslo Lufthavn, Nic Nilsen, sier de er veldig fornøyde med framdriften og den samtidige driften av flyplassen så langt. Foto: PER ERVLAND
I RUTE: Administrerende direktør på Oslo Lufthavn, Nic Nilsen, sier de er veldig fornøyde med framdriften og den samtidige driften av flyplassen så langt. Foto: PER ERVLANDVis mer

- Nå er vi halvveis

Nye Gardermoen tar form. Snøkjøling, kloakkoppvarming og innlands- og utenlandsavganger fra samme gate er noen av de nye løsningene - og mye større taxfree.

Det bygges på Oslo Lufthavn Gardermoen. Byggeprosjektet som ble satt i gang i mars 2011 er nå halvveis, og det vil si at de er godt i rute til å kunne fullføre til bestemt tid.

- Åpningsdato er nå satt til 27. april 2017, sier administrerende direktør i Oslo Lufthavn, Nic Nilsen.

Vi har vært på Oslo Lufthavn for å se på byggeprosjektet. Thorgeir Landevaag, direktør i driftskoordinering på T2 ved Oslo Lufthavn AS, forteller om prosjektet i videoen over. Du kan også se bilder nedenfor:

Legg spesielt merke til det spesielle snøkjølingsanlegget, hvor man altså bruker fjorårets snø til å kjøle ned flyplassen på varme dager. Merk deg også at det blir «to-plans gater» med innenlands- og utenlandsavreiser fra samme sted.

Les også: Se bagasjens ferd fra innsiden: Vi sjekket inn en koffert med kamera

Hele byggeprosjektet har en kostnadsramme på 14 milliarder, og omfatter både utvidet terminal, utvidet jernbanestasjon, forlenget veisystem og, ikke minst: En helt ny pir.

Illustrasjon av hvordan Oslo Lufthavn skal bli når utbyggingen er ferdig. Foto: Oslo Lufthavn AS / Illustrasjon: Team_T AS
Den nye terminaldelen. Foto: PER ERVLAND
Den nye piren skimtes rett opp for stigen til venstre i bildet. Foto: PER ERVLAND
Pir nord. Foto: PER ERVLAND
Radartårn for å sikre signaler over snøhaugene. Foto: PER ERVLAND
Nic Nilsen guider runt på byggetomta. Foto: PER ERVLAND
Her bygges pir nord. Foto: PER ERVLAND
Pir nord får en grunnflate på 15.000 kvadratmeter. Det sier noe om størrelsen på byggetomta. Foto: PER ERVLAND
Glassveggen til venstre må ned. Der skal den nye piren kobles til. Foto: PER ERVLAND
Glassveggen som nå dekkes til, og som må ned. Foto: PER ERVLAND
Fra midt på den nye piren. Foto: PER ERVLAND
De er halvveis mot mål. 27. april 2017 skal det nye anlegget åpnes. Foto: PER ERVLAND
Pir nord. Foto: PER ERVLAND
Pir nord får et totalareale på cirka 63.000 kvadratmeter. Foto: PER ERVLAND
Limtredragerne er på plass i terminalbygget. Foto: PER ERVLAND
Flere av de store limtredragerne er på plass. Den største er 90 meter lang og veier 170 tonn, og må løftes på plass i tre trinn. Foto: PER ERVLAND
Terminalbygget utvides. Foto: PER ERVLAND
Slik vil snøkjølingen fungere. Foto: Kent Enstrøm Grafikk & Illustrasjon


63.000 nye kvadratmeter

Vi har vært med på en guidet runde på byggeplassen, og som du kan se av bildene og videoen så er det snakk om ganske så store byggeområder.

Thorgeir Landevaag er direktør for driftskoordinering T2 ved Oslo Lufthavn AS. Foto: PER ERVLAND Vis mer


- Grunnflaten på hele pir nord blir på 15.000 kvadratmeter, og den får et areal på totalt 63.000 kvadratmeter, forteller Thorgeir Landevaag, direktør i driftskoordinering på T2 ved Oslo Lufthavn AS.

Det sier litt om størrelsen på byggeområdet. I tillegg kommer utbyggingen av selve terminalbygget, her kommer det også en helt ny del, sentralbygg vest.

Den nye piren vil omfatte blant annet 11 nye gater, i tillegg til bagasjehåndteringsanlegg, butikker og andre servicetjenester.

Når alt står ferdig og er i full drift i april 2017, vil kapasiteten ved hovedflyplassen øke fra 23 millioner passasjerer per år, til 28 millioner passasjerer.

Les også: Nå kan du boarde helt selv

Videre utbygging

Det er imidlertid ikke sikkert at dette er nok, og det er derfor lagt planer om en videre utbygging.

I RUTE: Administrerende direktør på Oslo Lufthavn, Nic Nilsen, sier de er veldig fornøyde med framdriften og den samtidige driften av flyplassen så langt. Foto: PER ERVLAND Vis mer


- Det er også planlagt en fase to, som vil øke kapasiteten til 35 millioner passasjerer. Dette er ennå ikke godkjent, men en rekke av de tingene vi gjør nå, har denne kapasitetsøkningen i seg, forteller Nilsen.

Den store glassveggen ved sikkerhetskontrollen tas ned i løpet av april. Det settes opp en 3.000 kvadratmeter stor byggevegg mot den nye piren, som før øvrig vil få et litt annet utseende enn de to eksisterende pirene.

- Pir nord vil få en ny arkitektonisk uttrykksform, mens terminalen viderefører det eksisterende uttrykket, forteller Landevaag.

Den nye piren vil imidlertid bli nøyaktig like lang som de øvrige: De er 400 meter lange, og det vil være like langt å gå til alle ytterpunktene.

Les også: Vil ha nytt tollsystem på Gardermoen

Dobbeldekker

I tillegg til at pir nord vil skille seg fra de andre rent arkitektonisk, vil den også utmerke seg når det gjelder utnyttelsen.

- Det som også gjør pir nord spesiell, er at den vil håndtere både utenlands- og innenlandsreisende fra samme gate, forteller Landevaag.

Dette blir mulig ved at det lages to nivå ved gatene. Innenlandsreisende vil reise fra øverste nivå ved gaten, og utenlandsreisende vil reise fra det som er dagens nivå.

Slik kan flyselskapene slippe av innenlandsreisende fra et fly og laste utenlandspassasjerer på det samme flyet, uten å flytte flyet til en annen gate.

- Dette gir en voldsom effektivitetsøkning ved gatene. Hver gate i den nye piren vil kunne håndtere fra 900.000 til én millioner passasjerer hvert år, forteller Landevaag.

Med byggingen av den nye piren kommer det også mye større taxfreebutikker, både for ankomst og avreise. Det er også satt av mer plass til spisesteder og andre servicefunksjoner, og Landevaag lover mange nye serveringssteder.

Her kan du se en offisiell video fra OSL om hvordan flyplassen skal bli med de nye utvidelsene (Kilde: Oslo Lufthavn AS / Videoillustrasjon: Nordic Office of Architecture):

Flere av de store limtredragerne er på plass. Den største er 90 meter lang og veier 170 tonn, og må løftes på plass i tre trinn. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Utvidet terminalområde

Som du kan se av bildene er flere av de store limtredragerne på plass. Dette gir samme uttrykket som det eksisterende terminalbygget. Her blir det innsjekkingsskranker og bagasjelevering som i det eksisterende terminalbygget.

I tillegg kommer det 12 nye løp i sikkerhetskontrollen.

Med utbyggingen av terminalen og innsjekkingsskranker, vil også bagasjeanlegget bygges ut. Landevaag forteller at det nye bagasjeanlegget vil bli et selvstendig anlegg, slik at man får to uavhengige bagasjesystemer. Det gjør bagasjehåndteringen mindre sårbar ved en eventuell driftsstans ved ett av systemene.

Dagens bagasjesystemet bygger delvis på et vognbasert system kalt BagTrax. Bagasjen sendes på belter til et visst punkt, hvor én og én koffert slippes opp i hver sin skinnegående vogn. Du kan se video av hvordan dette fungerer i denne artikkelen på DinSide: Vi sjekket inn en koffert med kamera - her kan du se hva som skjedde.

Det nye systemet vil ifølge Landevaag ha en større andel av belter enn tilfellet er i dag.

Snøkjøling

Miljøaspektet har helt fra begynnelsen vært viktig ved byggingen av hovedflyplassen. Nå tar lufthavnen dette videre, når de bygger den nye piren og utvidelsen av terminalbygget som passivhus. I tillegg satser de på kloakk og snø som energikilde.

Kloakk fra nordre deler av Ullensaker, Nannestad og Oslo Lufthavn gjenvinnes og brukes til oppvarming av terminalen, mens snøen fra sist vinter brukes til å kjøle ned pir nord. Dette skjer ved at den rene snøen fra flyplassen samles i et basseng hvor de tar vare på kulden, som kan brukes til å kjøle ned pir nord på varme dager.

Slik vil snøkjølingen fungere. Foto: Kent Enstrøm Grafikk & Illustrasjon Vis mer

- Ingen flyplasser gjenvinner varme fra avløpsvann i så stort omfang som Oslo Lufthavn, og det termiske snølageret er det eneste i verden, skriver Oslo Lufthavn i en pressemelding.