Slik så den ut, men nå blir den velkjente informasjonstavlen borte. Foto: Per Ervland
Slik så den ut, men nå blir den velkjente informasjonstavlen borte. Foto: Per ErvlandVis mer

Nå blir informasjonstavlen borte

Den har vært et landemerke for mange, men nå fornyes informasjonstavlen på Oslo S.

Den, for mange, velkjente informasjonstavlen med sort bakgrunn og gul skrift er nå på vei bort fra Oslo S. Og arbeidet er allerede i gang. Den demonteres nemlig mens sentralbanestasjonen i hovedstaden er stengt for togtrafikk i sommer.

Stengt: Flytoget setter ned prisen

Lager ny klokke i gammel stil

Den 129 kvadratmeter store tavlen er fra 1999, og i de siste årene har det ganske enkelt vist seg å være vanskelig å skaffe reservedeler.

– For mange er det nostalgi forbundet med denne tavlen, sier Geir Hagen, som er delprosjektleder Tele i Jernbaneverket Utbygging i en pressemelding.

Her demonteres informasjonstavlen på Oslo S. Også klokken forsvinner. Foto: Jernbaneverket Vis mer


– Det var stemning for å beholde den analoge urskiven med viserne. Dermed fikk vi laget et dataprogram som viser en analog klokke med riktig tid, men som altså bare er et skjermbilde.

Mobiltjeneste: Kjøp togbillett fra NSB på mobilen

Klar 6. august

Lysrør-tavlen erstattes nå av 100 LCD-skjermer. Totalvekten på den nye informasjonstavlen blir seks tonn, og den vil bestå av fire moduler med 25 skjermer i hver. Tavlen kan også brukes til å vise levende bilder, og det blir større muligheter for å gi reisende detaljerte beskjeder. Dagens løsning har bare vært i stand til å formidle standardiserte meldinger.

I tillegg til den nye informasjonstavlen, kommer det nye monitorer på perrongene. Alt skal være klart til oppstart etter ferien, 6. august, melder Jernbaneverket.

Mer kaos ...

Men dette blir ikke siste gangen togpassasjerene må velge alternativ transport på grunn av stengninger. Tidligere denne uken ble det kjent at Jernbaneverket har kjøpt feil sviller. Noe av utbedringsarbeidet må dermed gjøres ved en senere anledning.

Storskjerm: Se også hvordan togene styres via den hemmelige kontrollsentralen i hovedstaden. Her ser de trafikken på en 30 meter lang skjerm som viser plasseringen på alle tog innenfor sentralens område - samt annen informasjon om tunneler, perronger og lignende.