Passasjerene som akkurat nå befinner seg på båten Aurora, har stilt kapteinen til veggs. Foto: P&O Cruises
Passasjerene som akkurat nå befinner seg på båten Aurora, har stilt kapteinen til veggs. Foto: P&O CruisesVis mer

"Mytteri" på luksuscruise

Cruisebåten besøkte bare to havner på 22 dager. Nå gjør passasjerene opprør.

Flere enn 600 av passasjerene stilte på et spontant protestmøte, etter at luksuscruiset de seilte med droppet fem havner på grunn av skipets motorproblemer. Det skriver Daily Mail.

Passasjerene karakteriserte cruiseoppholdet som et fengsel, og truer nå med å ta saken til retten for å få skikkelig kompensasjon fra cruiseselskapet P&O.

Passasjerene har betalt fra 90.000 til opp mot svimlende 400.000 kroner for det 93 dager lange luksuscruiset. Cruiseselskapet P&O har sagt at passasjerene vil få tilbakebetalt prisen for fire dagers cruise, i underkant av 4.000 kroner for dem som har betalt den billigste prisen.

- Å bare besøke to havner på 22 dager er ikke det jeg sparte i 20 år for å kunne gjøre, sa passasjeren Jennifer Dunthorne, ifølge Daily Mail.

Passasjerene har gått glipp av tre stopp i New Zealand, og to stillehavsøyer på grunn av skipet Auroras motorproblemer. Skipet befinner seg nå utenfor sørspissen av Californiahalvøya i Mexico.

Seks dager i Auckland

Det 76.000 tonn tunge skipet, som er stjerneskipet til det britiske cruiseselskapet, begynte å få motorproblemer da det forlot Sydney. Det klarte så vidt å seile til Auckland i New Zealand, men ble liggende her i seks dager for reparasjoner. Dermed gikk de over 1.700 passasjerene glipp av Wellington, Napier, Bay of Islands, og Moorea og Tahiti i Fransk Polynesia.

- Passasjerene er opprørte over at cruiseselskapet virker mer interessert i å komme seg tilbake til Southampton i Storbritannia for å plukke opp nye passasjerer til riktig tid, enn å levere varen de har lovet passasjerene som er ombord nå, sa Dunthorne.

Cruiseselskapet beklager hendelsen, men mener kompensasjonen er god nok.

Ulykkesskip

Det er ikke første gang Aurora får problemer. På jomfruturen i Biscaybukten brøt skipet sammen, og måtte returnere. Passasjerer fikk tilsammen 60 millioner kroner i kompensasjoner. I 2003 brøt et magevirus ut på båten, noe som gjorde en stor del av passasjerene syke, og i januar 2005 måtte P&O kansellere et verdenscruise på grunn av problemer med propellene. I fjor måtte hundervis av passasjerer ta blodtester for hepatittvirus, etter at det ble klart at syv av passasjerene hadde hepatitt E.

Det kan legges til at champagneflasken prinsesse Anne av Storbritannia skulle døpe skipet med, ikke knuste. Det skal ifølge overtroen være et dårlig tegn for et skip...