Her ser du Ryanairs kommunikasjonsdirektør Stephen Mcnamara og kundeansvarlig Caroline Green.   Foto: Silje Ulveseth
Her ser du Ryanairs kommunikasjonsdirektør Stephen Mcnamara og kundeansvarlig Caroline Green. Foto: Silje UlvesethVis mer

Mye sjekking på Ryanair

Dette er det rareste Ryanair har fått spørsmål om.

De fleste flyselskap opplever å få noen klager i løpet av et år. Lavprisselskapet Ryanair er intet unntak.

– Vi får ofte tilbakemelding om fanfaren som spilles ved landing. Enten elsker du den eller så hater du den, forteller Stephen Mcnamara, kommunikasjonsdirektør i Ryanair, til DinSide.

Ryanair setter opp prisen: Dette blir dyrere

– 50 prosent dating-byrå

Men Ryanair får ofte et annet spørsmål, som egentlig ikke har så mye å gjøre med selve flyselskapet å gjøre.

– Svært ofte får vi brev fra noen som forteller at "Hei. Jeg var på det og det flyet på plass nummer xx, og ved siden av meg satt det en kjempefin jente. Kan dere skaffe meg telefonnummeret hennes?", sier Caroline Green, som er Ryanairs kundeansvarlig.

Green forteller at det kommer veldig an på brevet om de gjør det eller ikke.

– Hvis personen virker hyggelig og det høres reelt ut, sjekker vi som regel. Men vi deler aldri ut telefonnummeret til en passasjer uten vedkommendes tillatelse, påpeker hun.

Det er, ifølge Mcnamara, ikke sjelden at Ryanair får slike forespørsler. Og noen ganger er det full klaff.

– Vi er et flyselskap på fulltid og 50 prosent dating-byrå, sier kommunikasjonsdirektøren spøkefullt.

Les også: Ryanair gjenganger på svensk svarteliste

Kjøpte bil, sendte regningen

Det er også noen passasjerer som prøver å få lavprisselskapet til å betale regninger for dem.

I fjor vinter, da askekrisen var på sitt verste, fikk Ryanair blant annet en bilregning i posten.

– Vi fikk en regning på en Ford Fiesta fra noen briter som hadde sittet tåkefast i Spania. Det var svært vanskelig å komme seg hjem på den tiden, så de kjøpte like godt en bil, kjørte til Calais i Nord-Frankrike og mente at vi burde ta regningen, forteller Green.

Ikke uventet nektet Ryanair å betale regningen. Og Ford Fiestaen? Den ble forlatt i Calais, sammen med hundrevis av andre "foreldreløse" biler.

– Men det er beundringsverdig av dem å sende inn en regning. Det skader jo ikke å spørre, sier Mcnamara og smiler lurt.