Motorfestival i Le Mans

Hva får 250.000 mennesker til å reise til "ei bygd" i Frankrike for å se et billøp i 24 timer?

Motorinteresserte vil nikke anerkjennende til navnet Le Mans, og sier du at du har vært der vil nok mange misunne deg. Men for en menigmann vil det kanskje virke uforståelig å reise langt ned i Sør-Europa for å se biler kjøre rundt en bane i 24 timer.

Se video nederst i artikkelen

Vel, 24 timersløpet i Le Mans er virkelig et av bilsportens aller, aller største arrangement. Dette er utholdenhetsidrett på ypperste nivå, og tre bilførere bytter på å kjøre samme bil i ett helt døgn. Løpet starter klokken 15 på lørdagen og slutter klokken 15 søndag. Da har bilene vært i kontinuerlig drift i 24 timer på maks turtall og hele tiden på grensen av yteevne. Bilen som har kommet lengst på disse 24 timene er vinneren, MEN den må passere mållinjen etter klokken 15.

I år var det Audi som vant foran Peugeot og Pescarolo i den største klassen.

GJETT om denne går fort! Foto: Dag Erik Grøtnæs Vis mer


Svære greier

Selve Le Mans er et arrangement som varer i to hele uker, men det største som skjer og det som virkelig er den store festivalen er når de store gutta inntar den lille byen med 200.000 innbygger og som på langt nær er Frankrikes navle.

«Dette er rått fra ende til annen.»


Mange av bilmerkene som er representert her har selv ikke de med mye bilinteresser vært i nærheten av å høre om. Navn som Pescarolo, LOLA, Courage, Dome-Mader, Zytek, Pilbeam, Radical, Spyker, Panoz Esperante og Creation klinger godt i øret, men man må se dem for å få et forhold til dem.

Ikke alle bilene høres ut som de tatt rett ut fra fremmedorboka. Du vil i tillegg dra kjensel på navn som Audi, Peugeot, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, Corvette og Porsche.

For bilsporten er Le Mans noe det satses på. Løpet er den ultimate test for bilfabrikantene til å vise at de har teknologi til å presse bilene til det ytterste ved å kunne holde dem i gang et helt døgn.

For ordens skyld - Audi spytter inn hele 500 millioner kroner BARE på Le Mans arrangementet, så dette satses det på så det monner. Le Mans-budsjettet til Audi tilsvarer hele deres årsbudsjett på øvrig bilsport.

>>Sjekk vår bildespesial fra Le Mans 2007.

Ikke nok med at det kjøres løp i to uker, men man kjører også et vetaranbilløp i forkant av den store finalen den siste helgen. Her kan rike og velfødde stille med sine nyinnkjøpte veteranbiler og konkurransen er reell nok, selv om den kun varer et par timer. Se mer i bildespesialen vår over.

Tinitus og paraply

Festivalen, ja det blir riktig å kalle det en festival, er enorm og i likhet med alle typer musikkfestivaler er det viktig å forberede seg når man skal på et slikt evenement. Husk at disse bilene ikke lager slike koselig og nusselige lyder som Accenten du ellers kjører, eller for den saks skyld 911'en eller Cosworthen du har siklet på i naboens garasje.

Disse bilene brommer, bråker, skrenser, hviner, poffer og popper til den store gullmedaljen. Uten propper i øra til en hver tid vil ørene dine etter hvert kime like skrikende toner som de 20 første radene på en Backstreet Boys konsert.

Motorlyden slår inn over deg til en hver tid, og smellene fra ubrent bensin som eksploderer ut av pottene får en dreven trommeslager til å skvette så stikkene fyker. Dette er rått fra ende til annen.

Ditt andre redskap er paraply. Ivrige tilskuere håper alltid på regn, for dette gjør løpet mer interessant. Regn er vanskelig å kjøre på og taktikken må legges om, dekk må byttes. Jo mer ustabilt regn det er jo artigere blir det å følge med på teamenes taktikk.

Le Mans er ofte en bløt opplevelse ettersom værforholdene er ustabile på denne tiden. Heller ikke vi gikk klar av tilfeldige skybrudd, og noe irriterende var det å se arrangøren rulle ut safety car så fort regndråpene piplet fra himmelen. Så et lite spark i baken til Pierre og Jean Claude i ledelsen - regn skiller førerne på ferdigheter, la oss se hvem som er best.

Uansett, glemmer du paraplyen eller regntøyet kan dette bli en bløt affære og du kommer ikke til å kose deg dersom solen glimrer med sitt fravær over lengre tid.

Bilrace_Reise (wmv 15 015 kB)


Nordisk deltakelse

Fenomenet Le Mans er ikke spesielt stort i Norge, men i Danmark er dette virkelig store greier. I fjor var det hele 50.000 dansker som tok turen til den lille byen for å få med seg festen, mot 40.000 i år. I løpet som gikk av stabelen for to helger siden var det tre danske førere, blant annet en av favorittene til å vinne hele greia Tom Kristensen. I tillegg var det to svenske førere (Richard Rydell blant annet), og en ikke helt ukjent finne med navn Mika Salo.

Danskene kommer i tusentall ned til Frankrike. Foto: Dag Erik Grøtnæs Vis mer