Monsternyhet på Tusenfryd

NY ATTRAKSJON: 23. april 2006 skal 6.000 hestekrefter skyte de første tusenfrydgjestene ut fra avgangsperrongen på SpeedMonster, og i løpet av 2,2 sekunder skal de være oppe i 90 kilometer i timen. Tusenfryds nyinvestering blir Skandinavias største av sitt slag.

Linda Bernander Silseth og markedssjef Erik Røhne Andersen gleder seg over å kunne presentere neste års monsternyhet. Vis mer


- Vi har en stor stålattraksjon, men den gamle loopen har vi hatt fra åpningen i 1988, og den begynte å bli forbipassert av det helt nye innen berg- og dalbaner, nemlig launching, hvor man blir skutt ut, sier administrerende direktør ved Tusenfryd, Linda Bernander Silseth. Vi ville ha en ny gigantisk attraksjon etter Thundercoaster i 2001, og det var på tide å gi gjestene en ny, stor stålbane som kan måle seg med de store parkene i verden. Dette er en attraksjon som man finner i de aller største parkene på Kontinentet og i verden. Vi runder 500.000 gjester det året vi lanserte Thundercoaster, og det er vel ingen hemmelighet at vi har ambisjoner om å komme over en halv million gjester med lanseringen av denne banen, sier Bernander Silseth til DinSide Reise.

    Vitale fakta i kortform:
  • 6.000 hestekrefter
  • 0-90 kilometer i timen på 2,2 sekunder
  • 4 G
  • 7 ganger vektløs
  • 40 meter høydeforskjell
  • Kjøretid: 69 sekunder

>> Klikk her for å se bilder fra avdukningen på Tusenfryd, og fotomontasjer av hvordan den nye banen blir seende ut.

Fotomontasje: Slik blir det seende ut med den nye banen. Vis mer


Banen åpner 23. april, nøyaktig ett år etter at svenskene fikk sin første utskytningsbane på Liseberg. Vi testet Kanonen i Gøteborg da den ble lansert i vår. KLIKK HER for å se bilder og lese hva entusiastene syntes om svenskenes 2005-nyhet.

>> SpeedMonster vs. Kanonen: Vi sammenlikner vitale mål

Det store øyeblikket: Avdukingen. Vis mer
Høytidelig avduking med hornmusikk. Vis mer


Forberedelsene i gang

Det var en stolt tusenfydsjef Linda Bernander Silseth som torsdag kunne presentere neste års nyhet for presse og en og annen forbipasserende tusenfrydgjest. Området hvor den nye banen skal stå, er allerede stukket ut med pinner, og hvis du skal besøke fornøyelsesparken i sommer, kan du lett se hvor den skal stå. Når parken åpner til neste år, vil loopen på den nye banen slynge seg rundt; altså over og under rulletrappen som leder fra hovedinngangen og opp til attraksjonene på toppen av bakken. SpeedMonster vil strekke sine 690 meters lengde over store områder foran i parken, og konstruksjonen vil bli ganske tydelig i terrenget.

Ett år etter

SpeedMonster kommer nøyaktig ett år etter at Liseberg lanserte sin utskytningsbane Kanonen, men selv om de nå blir utkonkurrert på størrelse, er ikke lisebergsjef Mats Mats Wedin bekymret for den nye konkurrenten.

- Vi er veldig ulike parker; Liseberg er en bypark, som blir på en helt annen måte enn Tusenfryd som ligger slik til som dette. Det er selvsagt lettere for oss å trekke besøkende som likevel er i byen, mens på Tusenfryd må folk planlegge sitt besøk mye bedre. Men om man skal lykkes, så må man gjøre det bra med de forutsetningene som man har, fortsetter Wedin.

- Kanonen er bra mottatt, fra fornøyde gjester, så dette (SpeedMonster, red.anm.) vil bli kjempebra, tror lisebergsjefen. Dere har fått en kanonnyhet, men hvis dere vil prøve noe likende litt tidligere, så er dere velkommen over grensen, spøker Wedin.

I forbindelse med vår testartikkel om Kanonen i april i år, spurte vi leserne "Fristes du av en tur med Lisebergs nye berg- og dalbane, Kanonen?" 76 prosent svarte "ja, absolutt", 19 prosent svarte "nei, ikke om jeg kan slippe", og 5 prosent svarte "kanskje". Det kan vel tyde på at Tusenfryds nye SpeedMonster har et visst potensiale.

>> Klikk her for å se bilder fra avdukningen på Tusenfryd, og fotomontasjer av hvordan den nye banen blir seende ut.

>> SpeedMonster vs. Kanonen: Vi sammenlikner vitale mål

Fristet?

Vil du prøve SpeedMonster? (Avsluttet)
Ja, kan knapt vente(72%) 513
Kanskje, må se den først(18%) 132
Nei, ikke om jeg fikk betalt for det(10%) 71
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


60 millioner

Intamin Transportation er selskapet bak designet og byggingen av den nye tusenfrydattraksjonen. Det er samme selskap som stod for Kanonen, og er en av de ledende leverandørene av slike berg- og dalbaner.

Det koster parken 60 millioner kroner å bygge SpeedMonster. Suksessen Thundercoatster kostet i sin tid (2001) 40 millioner kroner, men denne investeringen tjente parken inn allerede etter to år.

I fjor hadde selskapet en omsetning på 137 millioner kroner; en ganske betydelig økning fra 58,8 millioner åpningsåret 1988. Høydepuktet var 201, hvor besøkstallet var 538.726, og omsetningen var rekordhøye 158,7 millioner kroner.

Flere artikler Tusenfryd og andre fornøyelsesparker:

>> Beste småbarnstivoli
>> Sinnssyke berg- og dalbaner
>> Pristest fornøyelsesparker 2005
>> Vi tester Kanonen
>> Vi tester Thundercoster (2001)