Illustrasjonsfoto. Foto: Colourbox
Illustrasjonsfoto. Foto: ColourboxVis mer

Mistet kamera til 13.000 kroner

Fikk ikke erstatning for tapet. Hva dekker egentlig reiseforsikringen?

Rune Folvik var på ferie på Kreta med familie og venner i sommer, og dro avgårde med en reiseforsikring fra Europeiske i bakhånd. Den fikk han imidlertid lite uttelling for da slutten på ferien ble mindre hyggelig enn planlagt.

- Vi var ute og spiste på restaurant alle sammen. Vi voksne satt på ett bord, mens ungdommen satt på et annet. Sønnen min på 14 år hadde med seg speilreflekskameraet vårt, som han hadde hengt på stolen, sier Folvik.

- Dagen etter fortalte sønnen min at han hadde mistet kameraet. Han er usikker på om han glemte det igjen, eller om det ble stjålet fra stolen hans på restauranten. Han hadde ikke turt å fortelle det før. Vi dro straks tilbake til restauranten for å spørre etter det. Der var de lite hjelpsomme, og servitøren, som var samme person som serverte oss kvelden før, ville ikke en gang spørre de andre om de hadde sett kameraet. Det ble ganske klart for oss hvor kameraet hadde tatt veien.

Fikk avkortet erstatning

Det er ikke gøy å miste et kamera til 13.000 kroner, men Folvik regnet med at reiseforsikringen ville dekke tapet. Siden dette skjedde kvelden før de skulle reise hjem, rakk ikke Folvik å melde saken til politiet. Men da han kom hjem, og meldte fra til Europeiske, fikk han beskjed om at erstatningen ble avkortet med 75 prosent, fordi forsikringsselskapet mente han burde passet bedre på kameraet.

- Når du har en reiseforsikring, regner du med at den skal dekke uhell som dette, sier Folvik. Han klaget til både Europeiske, og til Forsikringsklagekontoret, som nå har saken under behandling.

- Reiseforsikringen dekker ikke tilfeller som dette, der man glemmer igjen ting, sier Marianne Hartvig, skadesjef i Europeiske.

- Du har selv ansvaret for å passe på verdisakene dine. En reiseforsikring er ingen kaskoforsikring, selv om det kan virke som om mange tror det, sier hun.

Dette dekker reiseforsikringen

- Når det gjelder verdisaker, hva er det egentlig en reiseforsikring dekker?

- Den dekker tyveri og skader påført av en skadevolder. Tyveri er soleklart. Det dekkes selvsagt. Men dette med skader er litt mer vrient. Det betyr at dersom du mister kameraet i bakken, får du ikke dekket dette på en reiseforsikring. Men dersom noen dytter deg så du mister kameraet, så kan du få det dekket.

Hartvig understreker at dette ikke nødvendigvis betyr at du får erstatning dersom du befinner deg på et sted med trengsel, og noen skumper borti deg så du mister kameraet.

- La oss si du står på Madonna-konsert, og noen dytter til deg så du mister kameraet. Da blir ikke dette dekket. Du må selv ta ansvar for, og passe på tingene dine. Tar du med kameraet til steder som dette, må du vite at slike ting kan skje. Du kan ikke forsikre deg fra dette ansvaret med en reiseforsikring.

- Men i dette tilfellet har altså Folviks sønn glemt igjen kameraet, men da de kommer tilbake til restauranten mistenker de at servitøren har tatt det. Er det ikke da tyveri?

- Jeg skjønner at han mistenker at restauranten har tatt kameraet, men et kamera som gjenglemmes er ikke passet godt nok på. Vi får inn en del saker som dette, og den mest typiske er at du er på kafé, og legger mobilen på bordet. Så går du på toalettet, eller i disken for å bestille, og så tar noen mobilen i mellomtiden. Det er jo et tyveri, men du kan ikke forvente annet når du går fra mobilen. Da har du misforstått hva en reiseforsikring dekker, sier Hartvig.

Lyver for å få erstatning


Folvik mener imidlertid at forsikringsselskapene er altfor dårlige til å opplyse om at reiseforsikringen ikke dekker uhell som at man glemmer igjen ting, eller ødelegger noe selv.

- Når jeg har fortalt historien til folk, sier mange: "Det må du ikke si, du må si at kameraet er stjålet", men jeg ville ikke være uærlig. Hadde jeg vært det, hadde jeg antagelig fått det dekket av forsikringen, sier Folvik.

Tatt for forsikringssvindel

Vi spør Marianne Hartvig i Europeiske om nettopp dette. Dersom man mister eller ødelegger noe på ferien, er det vel bare å si at det er stjålet, så får man igjen pengene?

- Det er nok noen som gjør det, men da vil jeg understreke at det er et brudd på tilliten mellom forsikringsselskapet og forsikringstaker. Vi etterforsker og politianmelder alle tyverisaker. Det er ingen god strategi å lyve. Men vi ser at mange pusser på historien sin slik at den skal passe vilkårene. Det er leit, for det går ut over alle forsikringstakere ved at forsikring blir dyrere enn det burde ha vært.

Slik svindler nordmenn på reiseforsikringen

- Får dere mange klager av samme type som Folviks?

- Totalt sett får vi ikke inn så mange klager, men de som kommer er gjerne av denne typen. Som regel skjønner forsikringstakeren hvorfor de ikke får dekket tapet, eller hvorfor de får avkortet erstatningen når vi forklarer vilkårene, og at man uansett har ansvaret for å passe på egne ting.

- Tyder ikke dette på at informasjonen om vilkårene ikke er god nok?

- Forsikringstaker må selv lese gjennom vilkårene, men det er vel et fåtall som leser dem nøye nok. Vi prøver så godt vi kan å informere folk. Jeg vil likevel påpeke at reiseforsikringens viktigste funksjon er ikke å dekke tap og skader på verdigjenstander. Det viktigste er at du er forsikret dersom det skal skje deg noe, at du blir skadet i et uhell, eller blir syk.