FORSINKET: Du har krav på enkelte rettigheter ved forsinkelse, og bør klage hvis flyselskapet ikke oppfyller disse. Foto: Colourbox.com
FORSINKET: Du har krav på enkelte rettigheter ved forsinkelse, og bør klage hvis flyselskapet ikke oppfyller disse. Foto: Colourbox.comVis mer

Misfornøyd med flyturen?

Slik går du frem for å klage.

Har du som flypassasjer vært misfornøyd med flyselskapet? Ikke nøl med å klage. Du bør sende en skriftlig klage til flyselskapet, med reisedokumentene vedlagt.

Blir du ikke møtt med forståelse hos flyselskapet, kan du rette klagen til Flyklagenemnda.

Sjekk ut flytårnet fra innsida

Flest klager på for sene fly

Som passasjer i Europa har man felles rettigheter som flypassasjer, blant annet ved forsinkelser og overbookinger. Du kan lese om disse rettighetene på Flypassasjer.no.

Er du misfornøyd med flyselskapet på en flygning i Norge, og føler at dine rettigheter ikke er ivaretatt, klager du til Flyklagenemnda. Denne nemnden ble opprettet etter pålegg fra EU om å etablere nasjonale klageorganer for flypassasjerer. Du kan registrere klagen elektronisk på deres hjemmesider.

I 2010 ble 165 saker behandlet, hvorav 40 prosent fikk medhold.

Men hva er det flypassasjerene klager mest på?

– Rundt halvparten av klagene gjaldt forsinkelser og kanselleringer, forteller Eva Petersheim i Flyklagenemndas sekretariat.

I tillegg er det stadig flere som gjør feil under bestilling av billetter på internett, og sliter med å få tak i flyselskapet, eller å få endret billettene, ifølge Petersheim.

Til Flyklagenemnda kan man rette klager mot både norske og utenlandske flyselskap. Det er ingen av flyselskapene som skiller seg ut når det gjelder antall klager.

Er flyet to timer forsinket? Dette har du krav på

Dette gir grunn til å klage

Du kan klage på forsinkelser, kanselleringer, overbookinger, bortkommet eller skadet bagasje og andre forhold som direkte knytter seg til gjennomføringen av flyreisen fra du møter på flyplassen til du har hentet bagasjen.

Har man gitt beskjed om spesielle behov knyttet til bevegelseshemming, og opplever manglende assistanse, er det også grunn til å klage til Flyklagenemnda.

Eksempel på vedtak fra Flyklagenemnda

  • Da US Airways avgang fra Oslo til Philadelfia 20. juli 2010 plutselig ble kansellert, var det ingen ekstraordinære grunner til dette. Passasjeren fikk reise dagen etter, men krevde erstatning på 600 euro i henhold til EU-forordningen, siden han ankom destinasjonen mer enn fire timer for sent. US Airways mente de ikke var pliktige å betale erstatning til passasjeren.

    Flyklagenemnda påpeker at US Airways ikke har dokumentert årsaken til innstillingen. Siden kanselleringen ikke skyldtes en ekstraordinær omstendighet, har klager krav på erstatningen på 600 euro. Dette tilsvarer mer enn 4.700 kroner med dagens kurs.

  • Dette hadde flyselskapet ikke lov til

    Reiser i utlandet

    Har det derimot gått galt på en reise i utlandet, sender man klagen direkte til den nasjonale klagenemnden i det EU/EØS-medlemslandet hvor problemet oppsto. Dette gjør man ved å benytte et eget skjema. Trenger du hjelp med å finne frem til riktig klagenemnd, kan du kontakte Forbruker Europa.

    Her blir passasjerrettighetene bedre fra august