<b>FIKK PENGENE TILBAKE:</b> TUIfly beklager at Merete Ørsal måtte betale overvekt for 16 kilo bagasje, og har tilbakebetalt pengene. Foto: privat
FIKK PENGENE TILBAKE: TUIfly beklager at Merete Ørsal måtte betale overvekt for 16 kilo bagasje, og har tilbakebetalt pengene. Foto: privatVis mer

Merete nektet på flyselskapets overvekt

Måtte betale 128 euro for feil bagasjevekt. Nå får hun endelig pengene tilbake.

I september skrev DinSide om Merete Ørsal, som fikk problemer med bagasjen da hun og familien dro på to ukers ferie til Parga i Hellas. En tur de hadde bestilt via reiseselskapet Ving.

– Vi veide selv de fire koffertene våre før avreise, for å være sikre på å være innenfor 20 kilos-grensen. Og det var heller ingen problemer ved innsjekk på Gardermoen. Overraskelsen ble derfor stor da vi ved hjemreise skulle sjekke inn og fikk beskjed om at vi hadde hele 16 kilo i overvekt, fortalte Ørsal til DinSide.

Selv om koffertene var lettere på hjemreisen enn ved avreise, ble de fire koffertene plutselig 16 kilo tyngre. Og for de 16 ekstra kiloene, måtte Ørsal bla opp 128 sure euro til flyselskapet TUIfly på flyplassen Prevenza. Til tross for at hun faktisk hadde videobevis av bagasjevekten som viste feil.

Ble sydenferien et mareritt? Her kan du klage!

Fikk først avslag

Ørsal klaget til TUIfly, og fikk avslag fra reklamasjonavdelingen. De svarte følgende i en epost:

I september skrev DinSide om Merete Ørsal, som måtte betale 128 euro for bagasje overvekt som hun ikke hadde. Foto: Faksimile Vis mer


«Bagasjevekten som gjelder er 20 kilo inklusiv fem kilo i håndbagasje per person. Om vekten overstiger dette, skal personalet på stedet ta betalt for dette. Vi stoler på personalet og deres avgjørelser, og i dette tilfellet har vi dessverre ikke noe som indikerer at dere ikke hadde overvekt.»

Men selv om Ørsal ble skuffet over responsen, men gav likevel ikke opp håpet.

– Vi kommer til å sende en klage videre da vi er sikre i vår sak, sa Ørsal til DinSide.

Like etterpå tikket det også inn en epost fra Sophie Frisholm, PR-manager i Ving Norge:

«Det er veldig viktig for oss at alle våre kunder får riktig behandling når de er på reise med Ving, uansett hvilket flyselskap vi bruker. Derfor det er viktig at slike feil blir rapportert, så vi får vite om det og kan følge det opp videre. For å vite mer om hvorfor dette er blitt behandlet på denne måten av TUI, vil vi nå ta kontakt med TUI Nordic slik at de følger opp dette med sine handlingsagenter. Merete må gjerne ta kontakt med vår kundeservice igjen, så vi kan se på tilbakemeldingen hun fikk av TUIfly.»

>>>Vil at du skal reise uten bagasje

TUIfly beklager

Ørsal tok like godt Frisholm på ordet og gikk videre med klagen. Denne gangen gikk det heldigvis slik hun hadde håpet på.

– I går, vel tre uker senere, mottok jeg ett brev fra TUIfly som nå har snudd helt om og refunderer våre utlegg i forbindelse med overvekt. Pengene kom også inn på min konto allerede i går; 1.010 kroner. Er meget fornøyd nå, sier Ørsal til DinSide.

I brevet beklager TUIfly sterkt det som har hendt, og forklarer hvorfor de har ombestemt seg.

«Vi har gjennom Ving fått vite at dere ikke var fornøyd med vår avgjørelse angående bagasjevekten deres. Vi vil takke for at dere tok dere tid til å kontakte oss via dem, slik at vi fikk mulighet til å gå gjennom saken en gang til,» skriver TUIfly Nordics kundeservice.

«(...) Grunnen til at vi endrer vår avgjørelse i dette tilfellet, er at personalet på flyplassen har oppgitt uriktige opplysninger om den tillatte vekten (...)»