BORTE VEKK: Noen ganger finner man ikke bagasjen sin etter flyturen. Noen ganger er den borte vekk. Da kan du ha krav på erstatning fra flyselskapet, inntil de klarer å finne bagasjen din.  Foto: ALL OVER PRESS
BORTE VEKK: Noen ganger finner man ikke bagasjen sin etter flyturen. Noen ganger er den borte vekk. Da kan du ha krav på erstatning fra flyselskapet, inntil de klarer å finne bagasjen din. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Mer erstatning ved forsinket bagasje

Må du for eksempel kjøpe ny dress, kan du kreve mer penger enn flyselskapet først tilbyr.

Blir flyet ditt forsinket, har du krav på erstatning. DinSide har blant annet satt søkelyset på hvordan Norwegian nektet å forholde seg til regelverket, og hvordan de etter press fra Forbrukerombudet nå vil punge ut om fly kanselleres og passasjerer lider økonomiske tap.

Slik går du frem for å få penger av flyselskapet etter forsinkelser

Men det er ikke bare forsinkede fly som gir deg rett på erstatning. Også forsinket bagasje gjør at du kan kreve penger fra flyselskapet.

Og selv etter å ha fått noe, kan du kreve mer, om situasjonen tilsier det.

Tilbudt 2.700 kroner, brukte 14.061

I fjor vinter skulle to nordmenn fly fra Oslo til Stockholm med et norsk flyselskap. Da de kom frem, hadde ikke bagasjen kommet frem. De kontaktet derfor flyselskapet, og fikk beskjed om at de kunne handle for 1.350 kroner hver. Dette skulle dekke behovet mens de ventet på sine egne klær.

Har du opplevd forsinket/forsvunnet bagasje? (Avsluttet)
Ja, men jeg fikk ikke erstatning(61%) 358
Ja, og jeg fikk erstatning(21%) 125
Nei(18%) 108
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Problemet var bare at de to nordmennene skulle i 80-års lag. Og for å holde en passende bekledning, måtte de to kjøpe inn penklær og kosmetikk. Totalt handlet de for 14.061 svenske kroner (SEK). Langt over hva flyselskapet først fortalte passasjerene at de kunne bruke, og de nektet derfor å erstatte alle kjøpene.

Dermed havnet saken hos Transportklagenemnda; en av forbrukernes mange gode hjelpere.

Så mye bagasje blir forsinket – og derfor skjer det

Nødvendig for bursdag

"Vi anser en jakke til 3.800 SEK og diverse varer for 7.200 SEK, etter en forsinkelse på tre døgn, som langt over nødvendighetsbehovet" uttaler flyselskapet til nemnda.

Men nemndas flertall velger å tro på passasjerene. Flertallet mener det er naturlig at to som skal i bursdagsselskap må handle inn klær og kosmetikk for mer enn 1.350 kroner hver, ettersom det er "nødvendig med klær som passer til dette". Passasjerene anses derfor for å ikke ha brukt mer penger enn nødvendig, og nemnda mener derfor at de har krav på høyere erstatning.

MANGE KOKKER: Og mye søl. Det er forståelig at flyselskapene mister en koffert i ny og ne, men det er ikke din skyld, og du skal ikke lide økonomisk. Foto: Colourbox Vis mer


Fra før har passasjerene fått totalt 5.000 SEK fra flyselskapet via sitt forsikringsselskap, men nemnda krever at flyselskapet betaler ytterliggere 4.000. Dermed får passasjerene dekket totalt 9.000 av de 14.061 svenske kronene de brukte for å være korrekt antrukket i det svenske bursdagsselskapet. Grunnen til at passasjerene ikke får dekket alt, er at de beholder klærne som er kjøpt, og dermed anses ikke det økonomiske tapet å tilsvare hele kjøpsummen.

Nemndas mindretall, som mente at passasjerene ikke burde få noe mer fra flyselskapet enn de allerede hadde fått, var forøvrig flyselskapenes representanter i nemnda.

Stadig flere mister bagasjen – så enkelt er det å unngå at andre tar kofferten din

Ulik praksis

At du som flypassasjer har krav på erstatning ved forsinket bagasje, står blant annet fastslått i luftfartsloven. Flyselskapene har dessuten punkter om dette i sine vilkår.

Lovene og vilkårene er ofte vage, og praksisen kan variere, men som denne saken viser: Det nytter å stå på krava. Filosofien er at man ikke skal lide økonomiske tap om andre roter bort din bagasje.


Her er hva flyselskapene selv sier om tapt bagasje:

  • SAS: "Vi refunderer rimelige utlegg som du har hatt i forbindelse med innkjøp av nødvendige artikler i ventetiden. Innkjøpene dine må være i proporsjon med lengden av bagasjeforsinkelsen, og primært på utreisen."
  • Norwegian: "Norwegian sin erstatningsplikt er begrenset i henhold til Montreal-konvensjonen og Norsk Luftfartslov og vi anbefaler at du melder fra om bagasje uregelmessigheter til ditt forsikringsselskap. De vil således søke regress hos flyselskapet."
  • Widerøe: "Dersom din bagasje er mer enn 21 dager forsinket, kan du søke om kompensasjon ved å fylle ut skjema for erstatning."