Å jobbe som flyvertinne er ikke bare bare. Foto: Stine Okkelmo
Å jobbe som flyvertinne er ikke bare bare. Foto: Stine OkkelmoVis mer

Mer enn servitører i luften

Flyvertinnenes hovedoppgave er faktisk ikke å slave for deg.

I forrige uke ble Steve Slater nærmest verdenskjent for sin spektakulære oppsigelse der han rett og slett utløste nødsklien, rasket med seg et par ølbokser og skled ut av sin karriere som flyvert (les mer hos CBS News). Begeret skal ha rent over for Slater etter at to kvinnelige passasjerer i en krangel om bagasjehylleplass slo ham i hodet med kofferten.

Å være kabinansatt er ingen dans på roser. Mens yrket før i tiden var ganske glamorøst, og drømmejobben for mange unge kvinner (tidligere var det oftest kvinner som jobbet som kabinpersonale), er det i dag en ganske utfordrende jobb som ikke er spesielt godt betalt.

Hva er det som gjør jobben slitsom? Lange vakter, jet lag, uregelmessig arbeidstid og det at man tilbringer mye tid vekk fra familie og venner. Men vi passasjerer må nok også ta en stor del av ansvaret for at kabinansatte sliter seg ut.

I en nylig undersøkelse ba USA Today sine lesere om å stemme over hva de mente var mest irriterende med kabinansatte. Hele 38 prosent svarte at det var sur oppførsel. 21 prosent mente skravling bak i galleyen var verst, mens 20 prosent stemte på manglende håndtering av bråkete medpassasjerer. 12 prosent irriterte seg mest over flyvertinner som oppførte seg som strenge lærerinner, mens ni prosent synes treghet i servering av mat og drikke var verst.

Stine Okkelmo er reiseredaktør i DinSide. Foto: Per Ervland Vis mer


OK, så er det selvsagt ikke hyggelig med sure kabinansatte. Men er vi passasjerer så mye bedre? Jeg har mange ganger merket meg sure passasjerer som ikke engang gidder å vie flyvertinnen som står og ønsker velkommen om bord så mye som et blikk. Det koster ikke mye å si hei når man går forbi for å finne setet?

I en artikkel i Daily Mail forteller en tidligere flyvertinne om sine erfaringer. Hun sier at hun trivdes veldig godt i yrket i begynnelsen, men at arbeidsmiljøet og -oppgavene endret seg drastisk i løpet av hennes 13 år i yrket.

Michelle Hayman sier at det endret seg til det verre da røykeforbudet kom på 90-tallet. Da måtte hun begynne å bruke tid på å hindre passasjerer å tenne opp, og hun har mistet tall på alle gangene hun har måttet slukke branner på toalettene etter smugrøyking.

Så kom lavprissetene, og det brakte inn en type passasjerer de kabinansatte ikke hadde vært vant til å måtte håndtere tidligere. Hayman forteller at disse passasjerene var ekstremt kravstore, og gjerne behandlet de kabinansatte respektløst. Men aller verst var passasjerene som ble fulle og ubehøvlede om bord.

Etter terrorangrepet i New York i 2001 ble dessuten sikkerhetstiltakene på flyplassene mye strengere, noe som førte til at mange passasjerer var irriterte og stressede når de endelig kom seg på flyet. Da kunne det enda lettere oppstå situasjoner der passasjerer slo seg vrange. I 2003 gikk Hayman og kollegene på kurs der de lærte å takle og sette håndjern på vriene passasjerer. Dette fikk hun bruk for ved flere anledninger.

Når flere hundre fremmede samles på begrenset plass over tid kan det lett oppstå irritasjon. Derfor er det viktig at vi passasjerer ikke legger folkeskikken vi lærte av foreldre og lærere igjen hjemme. Det innebærer blant annet at man tar hensyn til andre passasjerer, ikke brøyter seg vei nedover midtgangen under av- og påstigning, unngår sparking og dytting i setene, ikke er høylydt og drikker for mye, og sist, men ikke minst - at vi behandler de kabinansatte ordentlig.

Deres hovedoppgave er faktisk ikke å stå på pinne for passasjerene. De er der for å passe på at sikkerheten overholdes, og det er de som skal sørge for at en eventuell evakuering går for seg på mest effektive måte. Ja, de skal også yte service og sørge for at flyturen blir så behagelig som mulig, men de er ikke passasjerenes personlige slaver.

Neste gang du er ute og flyr, bør du passe på å hilse på de kabinansatte når du går om bord, og takke når du får servert kaffen din. Da gjør du jobben deres, og din reise mye hyggeligere.

Og i bunn og grunn handler det om normal folkeskikk.