Meld deg aldri frivillig!

Når flyselskapet ber om hjelp fordi de har overbooket flyet, høres kanskje tilbudet du får forlokkende ut. Men er det egentlig det? Her er DinSide datas redaktør Bjørn Eirik Loftås sin historie, og Lufthansas kommentarer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
Bjørn Eirik Loftås vil ikke takke ja til flyselskapenes lokkemat flere ganger. Vis mer

På vei hjem fra Frankfurt forrige uke fikk jeg beskjeden "We need your help, Mr. Loftås". Flyet var overbooket, og jeg ble lovet 300 euro + middag + overnatting dersom jeg ville utsette reisen til tidlig torsdag morgen.

Etter å ha takket ja og flyet hadde tatt av, ble tidspunkt "tidlig morgen" moderert til 09:35, og beløpet kuttet til 150 euro, 300 euro dersom jeg ville ha betaling i form av en reisegavesjekk (ingen opplyste om dette på forhånd).

Jeg fikk så beskjed om hente bagasjen i underetasjen, og ventet der i over én time uten at den dukket opp. Etter mye om og men fikk jeg endelig kontakt med Lufthansa-personalet, som ga tydelig uttrykk for at kollegene "der oppe" ikke visste helt hva de pratet om.

- Bagasjen din blir sendt til Oslo, enten er den i lufta allerede, eller så blir den sendt med første fly i morgen, var svaret jeg fikk.

Jeg hadde tenkt å jobbe litt på hotellrommet, men PCen lå i kofferten, og jeg hadde allerede kastet bort nesten to timer på dette tullet. Klokka var snart 23.

  • Se flyselskapets kommentar her.
  • Feil sted

    Hotellet jeg skulle ligge på het Steigenberger. Lufthansa-mannen viste vei til bussholdeplassen, etter kort tid ankommer bussen, og jeg ser at det står Steigenberger på den. Jeg stiger på, uvitende om at det var mange hoteller som het noe med Steigenberger. Jeg havnet altså på feil sted, og måtte bestikke bussjåføren for å kjøre meg til riktig hotell. "Taxi er for dyrt", forklarte han.

    Vel fremme på Steigenberger Airport Hotel får jeg vite at de har problemer med å finne rom til meg. Til slutt får jeg en Executive Suite, og det var vel og bra. Men nå var klokka blitt 23:30, og restauranten på hotellet var for lengst stengt. Med andre ord, voucheren jeg hadde fått til middag var null verdt. Det var rett og slett ikke mulig å få noe mat, minibaren var tom og personalet bare trakk på skuldrene. En foreslo riktignok McDonalds, men dit måtte jeg ta drosje. No way.

    Sulten og trøtt går jeg til sengs, men først ringer jeg til resepsjonen og ber dem vekke meg klokken 07:00. Jeg våknet av meg selv klokken 06:55, og blir ikke "vekket" før jeg er i ferd med å forlate rommet nesten 07:30.

    Alt som kan gå galt ...


    Vel framme på Gardermoen går jeg til bagasjemottaket for å hente kofferten min. Der ble jeg stående til beltene stoppet. Ingen bagasje (hmmm, hvorfor ble jeg ikke overrasket??). Etter å ha lett blant gårsdagens uavhentede måtte jeg til slutt fylle ut savnet-bagasje-skjema og vende nesa mot Hønefoss.

    Jeg hadde regnet med å være på jobb til lunsj, men var ikke på kontoret før klokken 14, og måtte ta kvelden til hjelp for å bli ferdig med dagens arbeidsoppgaver.

    Alt dette for en lusen tusenlapp. Skrekk og gru og aldri mer!!

  • LUFTHANSAS KOMMENTAR
  • Flere selskap gjør det samme

    Prosedyren med betaling for de som frivillig går av overbookede fly, er ikke spesiell for Lufthansa. Alle selskap benytter seg av slike typer lokkemidler når de har overdrevet billettsalget i forkant. Redaksjonen har selv opplevd at SAS måtte lokke flere personer av et fly fra Oslo til London. Det satt langt inne, men med trusler om at flyet ikke forlater flyplassen før noen forlater setet sitt, valgte noen til sist å ta pengene og tilbud om fly neste dag.

  • Her finner du tips og råd om reiser fra reiseeksperten
  • Reisehjelp på DinSide

    Vi har mange nyttige verktøy for deg som skal ut på reise:

  • Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted.

  • Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv.

  • Fergeguiden er for deg som skal vannveien til Danmark, Tyskland eller Storbritannia. Her kan du finne ut hvem som seiler hvor, og til hvilken pris.

  • Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.