Kim Jansson, journalist i DinSide
Kim Jansson, journalist i DinSideVis mer

Mareritt for togpassasjerer

KOMMENTAR: Vinteren er rett rundt hjørnet, og det betyr et helvete for NSBs passasjerer, med kansellerte tog og null informasjon.

De nye, strenge håndbagasjereglene på fly har kanskje fått noen til å tenke på alternative måter å komme seg frem på. Tog som fremkomstmiddel er derfor mer aktuelt enn på lenge. Det er heller ikke til å stikke under en stol at å ta tog er et miljøvennlig alternativ til å fly.

Og alt dette hadde vært vel og bra om NSB og Jernbaneverket hadde gjort jobben skikkelig.

”Toget ankommer straks”

Jeg tar toget inn til Oslo hver morgen. Den siste måneden har ikke toget vært presis én eneste dag. De dagene snøen har lagt seg på skinnene har vært ekstra ille.

Stasjonen jeg står på har verken elektronisk tavle eller skjerm, så all informasjon om forsinkelser kommer over høyttaleren. Problemet er at meldingene om forsinkelser kommer i seineste laget. Når toget endelig kan skimtes i det fjerne, seks til åtte minutter for seint, da, og først da, får jeg beskjed over høyttaleren at toget er forsinket.

Småpirk? Kanskje. Men nå som kuldegradene sakte, men sikkert kryper oppover ryggraden er det greit å få beskjed om jeg kan sitte fem verdifulle minutter i varm bil i stedet for å stå på den kalde utendørsstasjonen.

Informasjonssvikt

Bedre er det ikke på vei tilbake. Bare hør på hva som skjedde da jeg skulle ta toget hjem fra Oslo for noen uker siden:

Etter en lang dag på jobb kom jeg til Oslo S, og gledet meg til å komme meg raskest mulig hjem til Lier. Men på grunn av en signalfeil ved Skøyen stasjon var det store forsinkelser, og hvert femte minutt klinget en damestemme over høyttalerne:

- Dette er en melding til alle passasjerer (...) alle togene er rundt 30 minutter forsinket.

Ja, ja, tenkte jeg, jeg kan godt vente en halvtimes tid. Men etter å ha snakket med noen tilfeldige pendlekollegaer oppdaget vi at ikke alle togene var forsinket – og ingen av de togene som skulle i min retning var for sent ute.

Jeg gikk glipp av minst to tog som jeg kunne tatt, bare fordi informasjonen over høyttaleranlegget var feil.

Utrolig frustrerende, og totalt unødvendig. Hvorfor informere om at alle togene er forsinket, når bare noen av dem ikke er i rute?

Foto: Mick Tully Vis mer



Ble kastet av toget

Men det som gjør meg ekstra forbannet er alle de dustete ordningene og praksisene til Norges togpassasjermonopol. Du har kanskje hørt om studenten som ble kastet av toget fordi han ikke hadde med seg bevis på betalt studieavgift. Han hadde betalt togbillett, men konduktøren var så firkantet at han krevde at studenten måtte hoppe av toget. Konduktøren var så ivrig etter å få passasjeren av toget at han til og med tilkalte politiet.

Og billettullet til NSB stopper ikke der; kjøper du deg billett på NSB Komfort (75 kroner tillegg i prisen), kan det hende du blir kastet ut av vognen – dersom NSB har overbooket. Les hele saken om NSBs håpløse billettsystem her.

Kanskje dette er bare små dråper i den store sammenhengen, men jeg tipper at alle disse dusteordningene får begeret til å renne over for mange passasjerer.

Tog

Er du fornøyd med NSB? (Avsluttet)
Nei, NSB er elendig(40%) 300
Tja, kunne vel vært bedre(31%) 233
Ja, NSB er topp!(29%) 220
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Misbrukt mulighet

Nye håndbagasjeregler på fly har gitt NSB en gylden mulighet til å profilere seg som et alternativ. Men det må også være et bedre alternativ til trange flyseter og slitsomme sikkerhetskontroller. Dessverre har ikke NSB gjort mye for å overbevise om at dette faktisk er et godt valg å ta.

Vinter betyr snø, og snø betyr togforsinkelser - sånn er det bare. Men når Jernbaneverket og NSB gang på gang ikke klarer å gi ordentlig informasjon om disse forsinkelsene, så kan vinteren bli et mareritt for oss som pleier å ta toget. For ikke å snakke om for de som velger jernbanen i stedet for å fly.

God tur!