- Lyntog er tingen, ikke feig ut nå

Å satse på lyntog i Norge er den mest ambisiøse ideen politikere har kommet på på lenge. Bare de nå ikke feiger ut.

«Frankrike har skjønt det for lenge siden. Der har TGV-togene sust avgårde og fraktet folk mellom de franske byene siden 1981.»


Jeg drømmer om den dagen jeg kan slentre inn på Oslo S, stige ombord på Bergensbanen, rigge meg til med laptopen eller en god bok, og hoppe av på togstasjonen i Bergen to og en halv time etterpå.

Vil dette bli en realitet?

Ja, bare ikke politikerne feiger ut.

Varm potet

Forrige uke la et tysk konsulentselskap frem en rapport som viste at det vil være lønnsomt for Norge å bygge et lyntognett.

Rapporten var bestilt av samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Den konkluderer med at et lyntognett Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Gøteborg, Oslo-Kristiansand-Stavanger, og Bergen-Stavanger er fullt mulig å bygge, og at det vil være en lønnsom satsing.


Men det kommer til å koste - mye. Et anslag viser at å bygge ut alle disse lyntogstrekningene vil koste over 300 milliarder.

Møter skepsis

Som om ikke prisen er skremmende nok, så kommer Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund på banen og mener at å bygge et lyntognett er "miljørasering". Til Dagsavisen uttalte han at naturinngrepene vil være altfor store, at klimautslippene bare vil reduseres litt, og at investeringene i lyntognettet ville gå på bekostning av dagens jernbanenett.

Å bygge et lyntognett vil føre til naturinngrep. Men hvilke naturinngrep er farligst - økte CO2-utslipp fra en stadig voksende flytrafikk, eller en 13 meter bred jernbanelinje som bygges delvis i tidligere urørt natur? Og hvis vi ikke bygger lyntognettet, som kan frigjøre masse godstogkapasitet på de gamle jernbanelinjene, hvilke naturinngrep må ikke da gjøres etter hvert som veiene må utbedres?

Miljøvernforbundets innvending dreier seg særlig om tunnellene, og tunnellåpningene som ifølge rapporten må være 75 kvadratmeter store, dobbelt så store som dagens tunnellåpninger. Nei det vil ikke se pent ut, men bryr egentlig norsk elg og rein seg om det?

Så lenge det lages skikkelige gjerder og stengsler så ikke dyr forviller seg ut på toglinjen, og det lages nok dyreoverganger, lik elgovergangene over veiene i dag, så, tror ikke jeg dette er noe stort problem. Igjen - jeg vil heller ha en ny lyntoglinje over fjellet, enn enda flere og bredere veier i samme område.

Jeg deler heller ikke Oddekalvs pessimisme når det gjelder lyntogets evne til å redusere flytrafikken. Jeg er ikke i tvil om at et flertall av folk som reiser mellom disse byene, vil velge lyntog fremfor fly hvis de hadde mulighet til det. Legger du sammen reisetid til og fra flyplassen, og ventetid på ombordstigning og bagasjehenting, tar det ikke lenger tid med lyntog enn med fly. Og en togtur er en mye mindre stressende opplevelse enn en flytur. Blir forholdene lagt til rette, vil vi kunne surfe og jobbe mens vi sitter på toget til Bergen.

Tog vs fly mellom Oslo og Stockholm - vi har testet

Lyntog i Norge

Tror du vi får lyntog i Norge (Avsluttet)
Jeg håper det, men tror politikerne kommer til å feige ut.(48%)
Ja, dette er en kjempeidé!(31%)
Nei, dette er en dårlig idé, uansett.(22%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Minst like viktig som lyntogsatsingen, er det at politikerne opprettholder satsingen på det eksisterende tognettet i landet. Aller viktigst er det å utbedre tognettet på Østlandet. Her er forbedringspotensialet stort. Mange som i dag bilpendler til jobb, kunne like gjerne tatt toget, hadde tilbudet vært hyppig, og togene punktlige og raske.

Kalddusjen

Miljøvernforbundets motforestillinger har ikke dempet den brede entusiasmen for lyntogsatsningen. Men så kom kalddusjen, signert samferdselsminister Navarsete. Det var ikke bare-bare å sette i gang et prosjekt som dette, uttalte hun. Det må flere undersøkelser til, og omfattende diskusjoner på stortinget før lyntogutbygging kan vedtas.

Selvsagt må det flere undersøkelser til. Og selvsagt er ikke dette noe som kan igangsettes over natta. Det vil ta flere år, sikkert mer enn ti, før vi får se lyntogene suse avgårde i 250 km/t på vei mot Bergen.

Vi trenger visjonære

Jeg håper inderlig ikke hele dette prosjektet koker bort i kål. Erfaringsmessig vet vi jo at politikere har vanskelig for å vedta saker som koster mye penger, og som du og jeg må ta regningen for. Det kan jo gjøre politikerne så upopulære at de blir vraket ved neste valg. Og det har de selvsagt ikke lyst til.

Det vi trenger er visjonære politikere. Politikere som tør å satse på et såpass ambisiøst prosjekt som dette er. Bergensbanen var i sin tid et prestisjeprosjekt, som kostet over to ganger den tids statsbudsjett. Lyntognettets prislapp på 300 milliarder kroner tilsvarer cirka 40 prosent av de samlede utgiftene i statsbudsjettet for 2008, som er på 771,4 milliarder kroner. Det er ikke SÅ avskrekkende mye, særlig ikke med tanke på at dette prosjektet vil gjennomføres stykkevis og delt, og består av seks forskjellige linjer. Vi snakker ikke om at det skal brukes 300 milliarder kroner i ett jafs.

Frankrike har skjønt det for lenge siden. Der har TGV-togene sust avgårde og fraktet folk mellom de franske byene siden 1981. Nå knytter de syv landene Storbritannia, Frankrike, Belgia, Nederland, Tyskland, Sveits og Østerrike sine lyntognett sammen. På det europeiske kontinentet er det lyntog som er fremtiden.

Det bør det være her i Norge også.

Tidsbesparelser med høyhastighetstog
StrekningTid med høyhastighetstogTid med tog i dag
Oslo-Trondheim2t 45min6t 35min
Oslo-Bergen2t 20min6t 28min
Oslo-Stavanger2t 25min7t 50min
Oslo-Kristiansand2t 10min4t 25min
Oslo-Göteborg2t 20min3t 54min
Bergen-Stavanger1t 20min14t 59min
Stavanger-Kristiansand1t 10min3t 3min
Tid med tog i dag: Raskeste mulighet som angitt av reiseplanlegeren på nsb.no