"Lurepriser" på reiser granskes

Svenskenes svar på Forbrukerombudet har fått inn så mange klager at de nå setter i gang en gransking. Forbrukerombudet i Norge vil følge med på utfallet.

Svenskene er lei av å bli lurt av lokkende tilbudskampanjer på alt fra sydenturer til flybilletter og bussbilletter. Det viser seg nemlig i mange tilfeller at prisene som er annonsert, ikke eksisterer.

Konsument-
ombudsmannen (KO) starter nå en samlet gransking av Swebus, Kalmarflyg, BIG Travel, Flygbussarna og Apollo, skriver Dina Penger.

Disse selskapene må fortelle KO hvor mange reiser de faktisk legger ut til billigprisen de annonserer, og hvor lenge de lar kampanjen gå etter at de billige reisene forlengst er utsolgte.

Så billig at det faktisk ikke er sant. Vis mer


KO henviser til markedsføringsloven, og en av Konsumverkets jurister skrev følgende i brevet som ble sendt til selskapene:

- Dette innebærer at når den markedsførte prisen ikke lenger gjelder, eller når billettene er utsolgte, skal markedsføringen umiddelbart opphøre. Det innebærer faktisk også at når den markedsførte prisen ikke lenger gjelder for alle destinasjoner som omfattes av tilbudet, skal markedsføringen endres.

Her er noen av kampanjene svenskene er irriterte på:

Rasende billig

Har du følt deg lurt av selskaper som annonserer for billige reiser? (Avsluttet)
Ja(63%) 156
Tja, jeg tar aldri annonsene bokstavelige.(26%) 64
Nei(11%) 26
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


  • Swebus Express, som markedsfører sine billigste billetter til 49 svenske kroner. Anmelderen forteller at han har sett etter disse billettene i en måned, og ikke funnet noen. Når han ringer Swebus, får han bare unnvikende svar.

  • Reiseselskapet BIG Travel anmeldes for en annonse for billige flybilletter. Anmelderen fant ingen da han skulle bestille. Unnskyldningen var at alle billigbillettene var utsolgte, enda anmelderen fikk avisen i posten samme dag. Dessuten sa reklamen at prisene var inkludert skatter og avgifter, men det var de ikke på nettsiden.

  • Kvinnen som anmeldte Apollo fulgte nøye med på restplassene til Cuba, og kom frem til at prisene Apollo annonserte for på nettavisene, aldri var de samme som prisen man faktisk måtte betale for turen. På siste steg av nettbestillingen måtte man velge en flyplass som ga en pris flere tusen kroner dyrere enn lovet.
  • Få norske klager

    Forbrukerombudet har ikke opplevd samme klagestorm som svenske KO, men Ole André Tveit sier at de tidligere har fått inn klager på både Norwegians annonserte billigbilletter, og NSBs miniprisbilletter.

    Han forteller at det i markedsføringsloven heter at det "skal være en reell mulighet" for å få tak i varen eller tjenesten til de annonserte prisene.

    - Men hva ligger egentlig i formuleringen "en reell mulighet"? Kanskje det bare er lagt ut 15 billige billetter?

    - Det blir en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Prisene som annonseres må være representative, det vil si at det til enhver tid må være en reell mulighet til å finne frem til billetter til annonsert pris. Er det lagt ut 1.000 flybilletter mellom Oslo og Bergen, og bare 15 er billige, er dette i strid med markedsføringsloven paragraf 2 og 3, som forbyr bruk av uriktig, villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring som er egnet til å øke etterspørselen etter varer og tjenester.

    - Men forbrukeren kan ikke vite hvor mange av det totale antall billetter som er billige? Burde det vært slik at det ble annonsert hvor mange billigbilletter som ble langt ut?

    - Det kan være en fornuftig løsning. Vi vil se nærmere på denne problematikken i løpet av høsten. Det vil også være naturlig å se hen til det arbeidet som gjøres av Konsumentverket i Sverige, sier Tveit.