Luftig erotikk

Her er noe av flysexhistoriene som har versert i pressen de siste årene.

Flysex er ikke bare regnet som uskyldig moro. Illustrasjon Vis mer


British Airways forteller til Times Online at ett til to par hvert år blir tatt i sine forsøk på å utføre seksualakten i luften. Mange avsløres av andre passasjerer som klager på aktivitet og støy under teppene. Og i 2001 måtte de ansatte på et BA-fly til sist låse opp en av flyets toaletter fra utsiden, etter at et par hadde okkupert fasilitetene i mer enn en time.

Overamorøse flypassasjerer kan imidlertid oppleve langt heftigere etterspill enn påtale fra personalet.

Heftige bøter

I 1999 kunne BBC fortelle om paret på jobbreise som ble arrestert av politiet etter en heftig runde på første klasse under en transatlantisk flygning fra Dallas til Manchester. Paret ble siktet både for fyll og utuktig adferd, og for å ha forårsaket forstyrrelser og uro. Reglene paret ble siktet etter ble opprinnelig innført for å takle passasjerer som går berserk på fly (air rage). Paret som ikke kjente hverandre før flyreisen, ble senere dømt til å betale bøter på til sammen 2.250 pund (drøye 27.000 kroner) for flyfyll. Begge fikk også sparken av sine respektive arbeidsgivere.

Skumle terrorister

14. februar 2002 publiserte NTB en sak om at flysex på en rute fra London til New York utløste terroralarmen om bord. To menn begynte å oppføre seg underlig, og låste seg inne på flytoalettet sammen flere ganger. Besetningen reagerte på oppførselen, og kapteinen rapporterte hendelsen over radio hvorpå ruteflyet ble møtt av F-16 jagerfly og eskortert til New York. Vel fremme viste deg seg at gutta var høye på crack, og rett og slett hadde hatt seg gjentatte ganger på flytoalettet. De ble ikke arrestert, men sendt direkte tilbake til Storbritannia.

Flyselskapet Virgin Atlantic har fått rykte på seg at de godtar amorøse aktiviteter blant passasjerene. Her et bilde fra selskapets eksklusive førsteklasse der passasjerer nå kan nyte en reise i dobbeltseng. Foto: Virgin Atlantic Vis mer


Puslete stellebord

Samme år meldte selskapet Virgin Atlantic at de måtte bygge om sine Airbus A340-600. Årsaken var at flyenes stellerom ble benyttet av elskovssyke passasjerer til helt andre formål enn stell av barn. Plaststellebordene tålte rett og slett ikke påkjenningen, og måtte byttes ut med nytt inventar av mer solid kvalitet. Dette skjedde først etter at de flyansatte skjønte hva som forårsaket stadig ødelagte stellebord.

For åpent kamera

South China Morning Post har i en artikkel fortalt at Boeing tilbyr flyselskaper å installere kamera på flytoalettene. Formålet er nok først og fremst å øke sikkerhet, men en bivirkning kan være at elskovssyke par blir avslørt i sine forsøk på å bli medlemmer av Mile High Club.

  • Luftig klubb med luftige regler
  • Risikosport

    Så mange ønsker å bli medlemmer i denne eksklusive "klubben" at det har oppstått et eget marked for flyselskaper som tilbyr muligheten til mer uforstyrret og legal flyelskov. Et av disse selskapene, med base i Florida, fikk imidlertid feil type klienter om bord på en tur i 2001. Dette ifølge en artikkel i Miami Herald. Paret viste seg å være flykaprere, og ville fly til Cuba. I kampen som oppstod mellom paret og piloten, ble flyets instrumenter ødelagt, og flyet styrtet. Piloten berget seg ut ved å hoppe fra flyet like før det nådde vannflaten, mens kaprerne gikk ned med flyvraket.

    Dumskapen leve

    Darwin Awards heter en pris som morbid men humoristisk deles ut til minne om "de som forbedrer menneskehetens genbank ved å fjerne seg selv fra den". I 1994 ble prisen delt ut etter følgende rapport fra The National Transportation Safety Board angående en flyulykke i USA i 1991:

      En pilot og en pilotutdannet passasjer i et privatfly skulle ut på øvelsesflygning, men krasjet. Havariundersøkelser avslørte at begge pilotene var delvis avkledt, sannsynligvis frivillig siden både knapper og glidelåser var uskadde. Dessuten var høyre sete foran lagt helt bakover. I tillegg fantes ingen tegn til at noen av pilotene hadde brukt setebelter. Dermed konkluderte havarikommisjonen med at den mest sannsynlige årsaken til ulykken var at ansvarlig pilot befattet seg med andre aktiviteter enn de som var relatert til å føre flyet, og at flyet kom inn i en bane som førte til materialsvikt og krasj.
  • Tilbake til innledningen