Lufthansa-streiken i gang

Frankfurt (NTB-DPA-AFP): Ansatte i det tyske flyselskapet Lufthansa gikk ut i streik mandag, men trafikken ble ikke nevneverdig forstyrret i morgentimene.

Lufthansa sier flyavgangene gikk som normalt i hele Tyskland mandag morgen til tross for at bakke- og kabinansatte gikk ut i streik med krav om mer lønn.

Lufthansa har flyttet passasjerer over på andre flyginger og også rokert i besetningen for å motvirke forsinkelser og kanselleringer, men det er frykt for at det skal utvikle seg kaos de neste dagene.

- Effekten av streiken vil sannsynligvis vokse i løpet av dagen og de kommende dagene, sier Verdi-forhandler Erhard Ott til ZDF.

Ved 7-tiden mandag hadde flyselskapet imidlertid gjennomfør om lag 100 avganger med kun korte forsinkelser, sier talsperson Klaus Walther.

SAS regner ikke med at streiken få innvirkning på selskapets flyginger mandag.

- Vi har 15 flyginger til Tyskland i dag, og de går som planlagt. I verste fall kan det bli noen forsinkelser, men det er for tidlig å si, sa informasjonssjef Kenneth Vikse i SAS til NTB ved 9-tiden.

Travelt

Lufthansa transporterer gjennomsnittlig 150.000 passasjerer daglig, og juli er en av de travleste månedene.

Streiken rammer først og fremst de viktige flyplassene i Frankfurt og Hamburg, men også München, Düsseldorf og Köln-Bonn. Flygerne er ikke involvert i streiken. De gjennomførte en 36 timer lang streik i to av Lufthansas datterselskaper forrige uke, noe som førte til over 900 kanselleringer.

Verdi understreker at organisasjonen ikke ønsker å skape forsinkelser, men ramme flyselskapet økonomisk. Fagforbundet krever en lønnsøkning på 9,8 prosent i løpet av et år for 50.000 arbeidere. Lufthansa har tilbudt 6,7 prosent over 21 måneder.

Kan bli dyrt

Analytikere har regnet ut at streiken kan komme til å koste Lufthansa 5 millioner euro, i overkant av 40 millioner norske kroner, per dag.

Streiken kan etter hvert også få store konsekvenser for andre selskaper ettersom Lufthansas bakkemannskap utfører tjenester for om lag 50 selskaper på de store tyske flyplassene.

- Vi ønsker å begynne med å konsentrere oss om de tekniske tjenestene, som vedlikehold av flyene. Etter det vil andre deler av selskapet dras inn, sier Verdi-leder Erhard Ott til Financial Times Deutschland.