Det tyske flyselskapet Lufthansa er selskapet med flest tilfeller på den svenske svartelisten. Foto: Lufthansa
Det tyske flyselskapet Lufthansa er selskapet med flest tilfeller på den svenske svartelisten. Foto: LufthansaVis mer

Lufthansa på svensk svarteliste

Har flest anmerkninger av flyselskapene.

Skulle flyet ditt bli forsinket eller kansellert, har du en rekke rettigheter som flypassasjer. Men det er ikke alle flyselskapene som erstatter utgiftene dine fullt ut.

En fersk oppdatering av den svenske svartelisten utarbeidet av forbrukermagasinet Råd&Rön, viser at Lufthansa er flyselskapet som i flest tilfeller ikke gir flypassasjerene det den svenske, allmenne reklamasjonsnemnden mener passasjerene har krav på.

Begrensede erstatninger

Det tyske flyselskapet Lufthansa står oppført med hele 23 saker på den oppdaterte svartelisten. Dermed har de flere tilfeller enn Ryanair, som ofte blir trukket fram som syndebukk i forhold til kundebehandling. Ryanair har 14 tilfeller på listen denne gangen.

Det er selskaper som ikke har tatt avgjørelser i den allmenne reklamasjonsnemnda til følge, og ikke erstattet ekstrautgifter for passasjerene i forbindelse med forsinkede og innstilte fly, som havner på svartelisten. I Norge er det Transportklagenemnda som behandler tilsvarende klager fra flypassasjerene.

I Lufthansas tilfelle er det snakk om ekstrautgifter på mellom 2.700 og 32.000 svenske kroner, som flyselskapet altså ikke vil erstatte fullt ut.

En rekke av tilfellene på den svenske svartelisten gjelder ifølge Stefan Larsson i Allmänna reklamationsnämnden, utgifter i forbindelse med luftfartsproblemene i 2010, da den islandske vulkanen Eyjafjallajökull hadde utbrudd.

– I disse tilfellene har flere av de reisende bedt om erstatning for å ha kommet hjem senere enn avtalt, forteller Stefn Larsson i Almänna Reklamationsnämnden til DinSide.

Les også: Lufthansa innfører drivstofftillegg

Følger EUs regler

Kommunikasjonsansvarlig for Lufthansa i Europa Aage Dünhaupt, sier til DinSide at flyselskapet gir erstatning til flypassasjerene etter EUs regelverk.

– I noen tilfeller går kravene lengre enn EU-regelverket, og da vil vi erstatte innenfor rammene til det europeiske regelverket, sier Dünhaupt til DinSide.

Dünhaupt mener man dessuten bør sette tilfellene på svartelisten i sammenheng med at Lufthansa gjennomfører fire millioner reiser mellom Skandinavia og resten av verden årlig.

– Etter å ha fått flere europeiske kundepriser de siste månedene, ser vi at våre kunder er trygge på servicen de får fra Lufthansa. Vi er derfor også skeptiske til enkelte lister av denne typen, sier Aage Dünhaupt.

Les også: Her kan du sitte komfortabelt under flyreisen