AVSLÅR FIRE AVGJØRELSER: Luftansa kommer på den svenske svartelista på grunn av fire avgjørelser de ikke ønsker å rette seg etter. Foto: Arpingstone
AVSLÅR FIRE AVGJØRELSER: Luftansa kommer på den svenske svartelista på grunn av fire avgjørelser de ikke ønsker å rette seg etter. Foto: ArpingstoneVis mer

Lufthansa og BA på svensk svarteliste

British Airways bør betale forbruker 31.000 kroner, ifølge den svenske klagenemnda.

Flypassasjerer i Europa har felles rettigheter ved forsinkelser, innstillinger eller nektet ombordstigning.

Får man ikke det man har krav på, skal man klage til flyselskapet. Avviser de klagen, er det Flyklagenemnda som behandler passasjerklager her til lands.

I Sverige går de hakket mer drastisk til verks, og svartelister selskap som ikke retter seg etter klagenemndas avgjørelser.


På deres ferske oppdatering er det blant annet flyselskapene Lufthansa og British Airways som blir pekt ut som gjengangere på svartelisten.

Bør betale tilbake 31.000 kroner

Lufthansa havner på svartelisten for ikke å ville rette seg etter fire anbefalinger fra nemnda. I de fire tilfellene blir de anbefalt å betale tilbake mellom 600 og 1.000 euro til klagerne.

For Lufthansas del gjaldt klagene forsinkelser, nektet ombordstigning og innstilt flyvning.

British Airways blir svartelistet på grunn av to flyinnstillinger, der klagerne selv måtte betale for nye flybilletter for å komme seg avgårde.

I disse to tilfellene anbefaler den svenske reklamasjonsnemnda at British Airways erstatter de nye flybillettene med 9.300 kroner i det ene tilfellet, og hele 31.410 kroner i det andre.

Les også: Her får du hjelp når sydenferien gikk i dass

Flere flyselskap på lista

Også fire andre flyselskap som har flyvninger til og fra Norge er å finne på den svenske svartelista.

Dette gjelder Ryanair, KLM, Finnair og Air Baltic.

Tips om rettigheter og klager:

  • På Flyklagenemndas hjemmesider kan du lese eksempler på klager der forbrukerne har fått medhold på sine klager til flyselskapene.
  • Hos Luftfartsverket han du lese mer om dine rettigheter som flypassasjer.
  • Gjelder din klage et problem som oppstod i utlandet, må du klage til det offisielle klageorganet i landet der problemet oppstod. Du kan da benytte dette skjemaet.
  • Les også: Slik kan du få hjelp ved trøbbel i utlandet