<strong>LOVER LAVPRIS:</strong> Norwegian flyr billigere med mindre drivstoff og mindre velikeholdsbehov enn SAS, ifølge Bjørn Kjos (arkivfoto). Foto: Per Ervland
LOVER LAVPRIS: Norwegian flyr billigere med mindre drivstoff og mindre velikeholdsbehov enn SAS, ifølge Bjørn Kjos (arkivfoto). Foto: Per ErvlandVis mer

Lover halv pris til New York

Bjørn Kjos med løfter om priskutt. Men det skjer ikke riktig med en gang.

I høst gikk flyanalytikere ut og mente at SAS burde legges ned. Etter at katastrofetallene for fjorårets SAS-drift ble kjent (selskapet tapte 343 millioner i fjor), er ikke vanskene avblåst for Skandinavias mest kjente flyselskap. Men vil en eventuell slutt for SAS være bra for konkurrenten Norwegian?

- Nei, da blir vi triste. Da kommer det bare en ny konkurrent som er mye bedre. SAS er en bra konkurrent for oss, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til svenske Aftonbladet, og mener at SAS aldrende flypark er et av selskapets hovedproblemer.

Ryanair: Vil fjerne toaletter om bord

Halv pris til New York

Norwegian-sjefen lover å kjøre knallhard priskonkurranse mot SAS, også på langdistanse. Han trekker frem priseksempler på melkeruten til New York.

– Om SAS flyr for 4.000 kroner, så skal vi fly for 2.000 kroner. Vi har nemlig bare halvparten av kostnadene med en 787, som bruker mindre drivstoff og krever mindre vedlikehold, sier Kjos til Aftonbladet.

Kjos refererer til en flytypen Boeing 787, også kjent som Dreamliner, som selskapet har bestilt to av for leasing. Disse to skal etter planen settes inn i ruter fra Skandinavia til Bangkok og New York. Men når dette skjer er mer uklart. Boeing har fortsatt problemer med å fastsette leveringsdato. I januar kom meldingen om at den første leveransen nå er utsatt til tredje kvartal 2011, på grunn av et uhell som skjedde i høst.

Kjos sier også til Aftonbladet at det første av selskapets to 787-fly skal inn i ruten til Bangkok, og sier at dette sannsynligvis vil skje høsten 2012. Derfor må vi kanskje vente til 2013 før det blir Norwegian-ruter til USA.

Blir dette det neste flyet du reiser med?

Direkte fra Gardermoen i mars

Dermed blir det en god stund å vente før du får se om det er hold i Norwegian-sjefens prisløfter. Imens starter SAS opp igjen direkteruten fra Oslo til New York den 27. mars. Og det er en populær strekning, bekrefter selskapet.

– Vi har registrert at New York er en meget populær destinasjon. Det har vært stor respons på våre flyreiser som starter 27. mars, og vi har solgt veldig godt, sa Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide i januar.

Når vi søker etter billige reiser direkte fra Oslo til New York i mai, finner vi reiser ned i 4.936 kroner tur/retur for en voksen. Minsteprisen skal være rundt 3.500 kroner.