<b>LOUNGE FOR TOGPASSASJERENE:</b> Nina Fors (til høyre) og Imen Saidi ønsker velkommen til loungen for SJs togpassasjerer på sentralbanestasjonen i Gøteborg. Foto: Kristin Sørdal
LOUNGE FOR TOGPASSASJERENE: Nina Fors (til høyre) og Imen Saidi ønsker velkommen til loungen for SJs togpassasjerer på sentralbanestasjonen i Gøteborg. Foto: Kristin SørdalVis mer

Lounge for togpassasjerene

Her får togreisende gratis forfriskninger og lett bespisning i rolige omgivelser, midt på sentralbanestasjonen - og helt gratis.

Kunder hos Svenska Järnvägar (SJ) kan slappe av i egen lounge på sentralstasjonene i Gøteborg og Stockholm.

– Det er veldig godt likt. Spesielt forretningsfolk som kanskje har et par timer her til toget går videre, så kan de sitte her og jobbe i stedet, sier Nina Fors, regionsjef vest i SJ, til DinSide da vi treffer henne i loungen i Gøteborg.

Ifølge Fors er det mellom 300 og 400 SJ-kunder innom Gøteborg-loungen per dag.

Kun for noen

SJ-loungene er imidlertid ikke for alle. Det kreves at du reiser med 1. klassebillett, at du har årskort med SJ, årspendlerbillett eller at du har SJ Prio med svart medlemsnivå.

SJ Prio er fordelskortet til Svenska Järnvägar, som altså tillater at kundene tjener opp poeng etter hvor mye de reiser. De kan også tjene poeng på andre innkjøp. Bonuspoengene kan så tas ut i nye reiser, mat i restauranten, gratis kaffe - eller altså tilgang til loungene.

Det kreves svart nivå, eller 25.000 poeng per år, for å få tilgang til loungen.

LOUNGE FOR TOGPASSASJERENE: Nina Fors (til høyre) og Imen Saidi ønsker velkommen til loungen for SJs togpassasjerer på sentralbanestasjonen i Gøteborg. Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal
Foto: Kristin Sørdal


Mat og drikke

Loungen fungerer på mange måter som en flyplasslounge: Du kan slappe av i rolige omgivelser med gratis forfriskninger, lese gratis aviser og magasiner, se på TV, jobbe eller bare slappe av.

– Vi har kaffe, kaker, kjeks, knekkebrød, smøreost, juice, mineralvann og frukt hele dagen. Og så har vi litt mer frokost på morgenen, som müsli, yoghurt og skivet ost, forteller Nina Fors til DinSide.

– Og så forsøker vi å servere noe koselig på torsdag og fredag ettermiddag. Vi har også fått veldig stort trykk her på på torsdager i stedet for fredager, det virker som at flere reiser hjem på torsdag i stedet for fredager, som de gjorde tidligere, sier Fors videre.

NSB frister med mat som ikke står på menyen

Flest svensker

Det er naturlig nok flest svensker som benytter seg av SJ-loungen, men også andre nasjonaliteter kommer innom.

– Det er mest svensker, men også endel utenlandske. Vi har også utenlandske aviser, sier Fors. Vi har ingen danske eller norske aviser, men vi har reisende fra Norge innom her også, sier Fors videre til DinSide.

Loungen i Gøteborg består av en åpen hoveddel med sitteplasser, TV og buffet med forfriskninger og mat. I tillegg har de en egen stille-avdeling med sitteplasser, som kan lukkes av fra resten av loungen for de som ønsker det ekstra stille. Nina Fors sier til DinSide at det nettopp er roen som folk liker best ved å komme til loungen.

– Jeg tror det er roen, at de kan sitte i ro og se på nyhetene på TV, og her er det veldig rolig i forhold til der ute. Så setter de pris på å få en kaffekopp, det er som en liten oase i mylderet, sier Nina Fors videre.

Se hva som irriterer togpassasjerene

– Ingen konkrete planer

Ifølge Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB Persontog, er det imidlertid ingen planer om å tilby lounge til NSBs passasjerer i Norge.

– Når får vi et slikt tilbud i Norge?

– Jeg har ikke hørt at finnes noen konkrete planer om det per nå, sier Lundeby til DinSide. Det er ikke planer om å innføre et slikt konsept nå, sier han videre.

– Når i fremtiden vil vi kunne få et slikt tilbud her?

– Det tør jeg ikke å spå. Svenskene har jo et annet førsteklassekonsept enn det vi har, og all den tid det ikke finnes konkrete planer per nå, tør jeg ikke verken å avslå eller love slike planer for fremtiden, sier Lundeby til DinSide.