Ikke la deg lure av lokkende tilbud på Bergosas nettside. Foto: Illustrasjon av Øyvind Idsøe
Ikke la deg lure av lokkende tilbud på Bergosas nettside. Foto: Illustrasjon av Øyvind IdsøeVis mer

Ligg unna reiseselskapet Bergosa

- Dette er proffe svindlere, sier Espen Langseth. Forbruker Europa ber folk skygge unna.

Familien Langseth bestilte i april 2008 en ferie i Thailand med avreise i desember. Planen var å feire jul på en palmestrand.

- Det virket så bra og seriøst, og prisen var rimelig, sier Langseth til DinSide.

Da oktober kom, og billettene skulle ha ankommet familien Langseths postkasse, kom det en beskjed fra Bergosa: Reisen var kansellert.

Kjedelig, for familien hadde sett fram til å feire jul i Thailand. Men kjedeligere skulle det vise seg å bli. Det har vært umulig å få igjen de 2.000 euroene, cirka 17.250 kr, familien betalte for turen.

- Jeg ble oppringt av Bergosa flere ganger, og fortalt at jeg skulle få refundert pengene, men at det ville ta tid. De har bare utsatt og utsatt det, sier Langseth.

- Dette er proffe svindlere.

Har lurt flere

Siden Bergosa er et selskap registrert i Storbritannia, meldte Langseth saken til Forbruker Europa. De har mottatt flere klager angående Bergosa, og har nå gått ut med en advarsel om ikke å bruke selskapet.

- Vi har mottatt totalt ni klager på Bergosa. Seks av dem går ut på at Bergosa har kansellert reisen, men aldri refundert pengene, sier Lars Eriksen, informasjonsmedarbeider i Forbruker Europa.

Tre klager går ut på at de som har bestilt hotellopphold, og avbestilt innenfor fristen, ikke har fått igjen pengene sine. For to familier som skulle til Thailand, dreier dette seg om 20.000 kroner som ble betalt på forskudd.

I Langseths tilfelle er det altså snakk om at Bergosa selv har kansellert kunders bestillinger uten at kundene får refundert sine utlegg.

- Jeg betalte for reisen gjennom en vanlig bankoverføring, og anser vel egentlig pengene som tapt, sier Langseth.

Vi bruker tusenlapper på drømmeferien, og dermed er det fristende å forsøke å lure oss. Foto: Colourbox Vis mer


Norske medsvindlere

Torbjørn Dalseg med familie hadde også bestilt reise til Thailand i desember 2008 til rundt 17.000 kroner. Deres reise ble også kansellert, og ingen penger er blitt returnert.

- Jeg var skeptisk fordi det var så billig, og ringte et telefonnummer som sto på bestillingsbekreftelsen min. Jeg pratet med en Erik Kaastad, som snakket østlandsdialekt. Han forklarte den rimelige prisen med at hotellet var under rehabilitering. Det var en plausibel forklaring, tenkte jeg da.

Da turen ble kansellert, fikk Dalseg et tilbud på e-post om å reise på et annet tidspunkt. Han svarte seg interessert i dette, men hørte deretter ingenting. Han forsøkte å ringe et utenlandsk nummer som sto på bestillingsbekreftelsen, men da han spurte personen som svarte om han snakket engelsk, ble røret lagt på.

Dalseg betalte med kredittkort, men kredittkortselskapet har ikke villet refundere beløpet. De har ikke oppgitt grunnen til dette.

- Dessverre må jeg nok innse at vi er blitt lurt, sier Dalseg.

Bergosa har tidligere hatt annonser på Finn.no, men etter flere mottatte klager bestemte Finn.no seg i desember 2008 for å fjerne selskapets annonser fra sine nettsider. En av dem som ble lurt av selskapets annonse på finn.no, var en mann fra Lillehammer. Les hans blogg om svindelen her.

Umulig å oppspore

DinSide har sjekket ut Bergosas nettside. Her kommer det frem at selskapet tilbyr hotellopphold på Tenerife, Malta og Kreta, i Miami og på Pattaya og Koh Samui i Thailand. Sidene finnes også på svensk, men kontaktadressen er i Storbritannia.

Det finnes ikke noe telefonnummer å ringe, men vi sender avgårde en e-post der vi forklarer at vi har fått et tips fra en leser, og at Forbruker Europa nå advarer folk mot Bergosa. Vi informerer om at Bergosa har anledning til å forklare seg dersom de tar kontakt med oss. Et minutt senere kommer det et automatisk svar som forteller oss at e-posten er mottatt, og vil bli besvart innen 24 timer. Dersom vi faktisk får svar fra Bergosa, vil vi følge opp i en senere artikkel.

- Forbruker Europas kontor i Storbritannia har prøvd å spore opp Bergosa, men de har ikke klart det. Det er noe ullent ved dette selskapet, sier Eriksen i Forbruker Europa.

Dreier seg om timeshare

Et googlesøk på Bergosa i Sverige antyder at selskapet har operert her også. Det finnes flere innlegg på debattsider der svensker som er blitt kontaktet av Bergosa spør om råd i forhold til om selskapet er seriøst.

En dame bød på et av Bergosas hotellopphold på den svenske auksjonssiden Tradera.se for bare noen dager siden, 24. mars. Her er informasjonen hun fikk om vilkårene:


Damen skrev et innlegg på www.alltforforeldrar.se for å spørre andre brukere om råd. Hun reagerer blant annet på at det nevnes at hun må delta på en 90 minutters hotelpresentasjon. Tilbakemeldingene hun får tyder på at flere har tenkt det samme om Bergosas tilbud. De fleste mener det er svindel, og at hun bør holde seg langt unna.

At det i vilkårene kommer frem at man må delta på en såkalt hotellpresentasjon, får dette til å ligne på timeshare.

- Det er noe á la det, ja. Men dette er informasjon som er godt skjult for forbrukeren, sier Eriksen i Forbruker Europa.

- Hva er sjansen for at disse kundene får pengene sine igjen?

- Bergosa lover og lover å betale tilbake pengene, men det skjer ingenting. Vårt kontor i Storbritannia klarer ikke komme i kontakt med selskapet, så det virker vanskelig å komme noen vei her, sier Eriksen.

- Det lukter ikke rent mel i posen?

- Nei, det gjør ikke det.

Har lært til neste gang

Espen Langseth har ikke stor tro på å få tilbake pengene sine, men ønsker at flest mulig skal bli advart mot selskapet.

- Jeg får bare ta lærdom av dette. Like ergelig som at pengene er tapt, var det at turen ikke ble noe av. Jeg burde sjekket om Bergosa var med i Reisegarantifondet. Neste ferie er bestilt hos Ving, det føles i hvert fall trygt og godt.

Les mer om Reisegarantifondet her.