Lettere å klage på reiser

Det skal bli lettere for flypassasjerer å klage.

«Nemnda vil få myndighet til å offentliggjøre navnene på flyselskapene som eventuelt ikke følger avgjørelsene...»


Regjeringen foreslår å gjøre det enklere for flypassasjerer å klage på flyselskapene. De vil også innføre en ordning som sikrer passasjerer på rutefly mot økonomisk tap dersom flyselskapet går konkurs.

Reisegaranti-ordningen ble utvidet også i fjor - se forbedringene her

- Flypassasjerenes rettigheter skal styrkes, og regjeringen vil fastsette en nasjonal minstestandard for hvilke tjenester denne passasjergruppen har krav på, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete da hun onsdag la fram en strategirapport for norsk luftfart.

Rådgiver Pål Nygård i Forbrukerrådet sier til NTB at det er svært positivt at regjeringen nå ser ut til å ville styrke flypassasjerenes rettigheter.

Felles klagenemnd

Snart kan flypassasjerer få enda bedre rettigheter. Foto: Colourbox Vis mer

Statsråden varsler også at departementet vil
opprette en felles klagenemnd for reiser med rutefly. Med en sentral instans å vende seg til, blir det enklere for passasjerene, mener hun.

Hittil har passasjerene måttet forholde seg til to klageinstanser. Den nye skal være frittstående og arbeide uavhengig av myndighetene.

Slutt på papirbilletter på fly

Syndere kan bli offentliggjort

Den nye klageinstansen skal være i drift fra høsten, og behandle alle klager rettet mot norske og utenlandske flyselskap som flyr ruter både i og til og fra Norge, ifølge Navarsete.

- Klagenemndas avgjørelser vil være rådgivende, men nemnda vil få myndighet til å offentliggjøre navnene på flyselskapene som eventuelt ikke følger avgjørelsene. Luftfartstilsynet kan gi pålegg til flyselskap som ikke følger klagenemndas avgjørelser, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Disse flyselskapene lurer deg minst