Braathens er et av selskapene som er med i den nye flyklagenemnda.
Braathens er et av selskapene som er med i den nye flyklagenemnda.Vis mer

Lettere å klage på flyreiser

Fra nyttår skal reisende på rutefly få samme klagemuligheter som charterturister.

Kjip ferie: Misfornøyde charterturister har lenge kunnet klage sin nød til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Fra nyttår får passasjerer på rutefly sin egen klagenemnd, foreløpig kalt flyklagenemnda.

- Dette er et stort fremskritt både for flyselskapene og for flypassasjerene. Tidligere har det vært et hull i klagemulighetene ved ruteflygninger, sier Jon-Andreas Lange som er rådgiver hos Forbrukerrådet.

Gratis behandling

Både Widerøe, Braathens og SAS er med på den nye ordningen, og kunder i disse selskapene kan benytte den nye klageadgangen. Den nye nemnda skal ha to representanter fra Forbrukerrådet, en dommer fra lagmannsretten og to personer fra flyselskapene.

- De siste årene har det vært mye fokus på rettighetene ved flyreiser. Vi har lenge ønsket et nøytralt organ som kan se på klager, sier Lange i Forbrukerrådet.

Han fremhever at misfornøyde kunder først må henvende seg til flyselskapet sitt. Blir de ikke hørt her, kan de sende skriftlig klage til nemnda. Saken vil bli behandlet gratis.

Dårlig service

Har flyselskapet rota vekk bagasjen din, sendt den til feil sted eller skadet kofferten din, kan du klage til nemnda. Det samme gjelder hvis flyet ditt er forsinket, kansellert eller om du får feil sete i flyet.

- Alle saker der passasjerene og selskapet ikke blir enige, kan sendes videre til nemnda. Generelt kan det bli vanskelig å ”dømme” noen for dårlig service, men også slike saker tar vi imot, sier Lange.

Nemnda kan for eksempel anbefale flyselskapene å betale ut erstatning.

- Anbefalingene er ikke rettslig bindende, men praksis i lignende nemnder er å følge opp, sier Lange.

Han mener en nøytral nemnd er en fordel både for selskapene og for de reisende.

Ønskes velkommen

I flyselskapet Braathens ønsker de den nye nemnda velkommen.

- Vi har vært en pådriver for å få en slik nemnd. Det er viktig å få klagebehandlingen opp på et tredjepartsnivå, sier Anne Grete Ellingsen som er informasjonssjef i Braathens.

Hun fremhever at charterturister lenge har hatt sin egen klagekanal, og at det var på tide at passasjerene på rutefly får det samme.

Klikk her for å lese mer om hvordan du går frem når du klager på charterturer.

Billig ferie i siste liten?

Har du noe ferie til overs? I vår oppdaterte restplassoversikt finner du de siste og billigste reisene som er tilgjengelig på markedet. Flere gode tips for hvordan ferien blir rimelig finner du i Reis Billig skolen. Er du ute etter å bestille charterferie for sommeren, kan du finne de fleste tilbudene i markedet ved hjelp av vårt chartersøk.

Ta en titt i Din Reiseguide, og se hva andre synes om ditt reisemål. Her kan du også legge inn karakterer selv eller skrive et reisebrev! Her kan du sjekke om flyet ditt er i rute.