Det er ikke bare bare å leie bil i ferien. Foto: Colourbox.com
Det er ikke bare bare å leie bil i ferien. Foto: Colourbox.comVis mer

Leier ut bilvrak til turistene

Pass på hvis du skal leie bil under solferien i sommer.

Resultatene var ikke oppløftende da britiske Automobile Association, AA (tilsvarer NAF i Norge), undersøkte kvaliteten på leiebiler i syv europeiske land.

Det er er nemlig mye lureri ute og går. Faktisk fant undersøkelsen at dersom du leier en firehjulstrekker, er det mer enn 70 prosent sjanse for at du får nøklene til en dødsfelle, skriver AA på sine hjemmesider.

I AA Eurotest sjekket organisasjonen 60 bilutleiere ved 12 forskjellige ferieresorter i syv forskjellige land. Ikke én av de 60 utleierne fikk betegnelsen "veldig bra" på kundeservice av inspektørene. Åtte fikk karakteren "bra" og hele 37 "dårlig" eller "veldig dårlig".

Vi har leid bil på et av verdens verste steder å kjøre - les om den halsbrekkende opplevelsen her...

Det som venter ferierende på jakt etter leiebil er dårlige kontrakter med skjulte ekstrakostnader, innviklede forsikringer og dårlig service.

Inspektørene ble ved to tilfeller trukket for mye penger fra kredittkortet. I 23 tilfeller sjekket ikke leiebilselskapet bilens tilstand med leietaker før nøklene ble overlevert. Det betyr at leietaker ikke har noe bevis på at ripen eller bulken allerede var der før leieforholdet ble inngått. I mange tilfeller var ikke leiekontrakten tilgjengelig på annet enn det lokale språket (dette gjaldt spesielt i Italia).

Over ti prosent av leiebilene ble overlevert uten full bensintank (dette var spesielt vanlig i Tyrkia). Noen leiebilfirmaer tok seg godt betalt dersom det skulle være to førere (opptil 31 euro i Portugal).

Utrygge firehjulstrekkere

AA Eurotest fant ut at det sto spesielt dårlig til med kvaliteten på firehjulstrekkere. Her er eksempler på graverende mangler inspektørene fant:

  • Malta - en liten 4x4 som ikke kunne kjøre i bakker fordi håndbrekket ikke fungerte. Oljen lakk, og dekkene var skadde eller helt nedslitte.
  • Tyrkia - en liten 4x4 med skadet støtdemping, oljelekkasje fra motoren og løse bakseter uten bilbelte.
  • Spania - en stor 4x4 med et nedslitt og halvflatt dekk, vindusvisker som falt av, lite kjølevæske, sidespeil som var tapet fast og bilbelte i førersetet som ikke strammet seg automatisk.
Når deg gjaldt andre typer biler enn 4x4, fant inspektørene følgende:

  • Malta - en småbil fra 2002 med forhjul som var veldig slitte eller skadede, nesten helt nedslitte bremser og ingen airbag.
  • Portgal - en småbil med nesten flate hjul, vindusvisker i bakvinduet som hang og slang, og et ekstrahjul i feil størrelse.
  • Tyrkia - en 7-seter med lite bremsevæske, slitte bremser og ødelagt plastikk i baksetet som kunne skadet en passasjer i en ulykke.
Inspektørene fant at omtrent halvparten av leiebilene de sjekket i Malta var i dårlig stand. I Hellas, Tyrkia og Spania var andelen rundt 25 prosent.

Tryggere å velge kjent leiebilselskap

Inspektørene fant at 84 prosent av bilene leid fra multinasjonale leiefirmaer var i god stand. For lokale, små leiefirmaer lå dette på 60 prosent. Små, lokale leiefirmaer var de eneste som leide ut biler som hadde gått mer enn 40.000 km (fire hadde gått mer enn 100.000 km).

AA konkluderte med at forholdene hadde bedret seg lite sammenlignet med forrige gang organisasjonen gjennomførte en slik undersøkelse i 2005.

Nordmenn sjekker dårlig

- Det er mange fallgruver. Du skal være superopplagt når du står ved disken og skal inngå en leieavtale, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Hun viser til Reiselivsundersøkelsen 2008, der 1.000 nordmenn ble spurt om sine ferievaner av TNS Gallup. Her kom det frem at 1 av 4 sjekker dårlig hvordan kjøretøy er forsikret når de leier i utlandet. Mer enn 1 av 4 er heller ikke nøye med tilleggsdekninger når de leier kjøretøy i utlandet.

- Jeg tror mange ikke velger tilleggsdekninger fordi det ofte er veldig dyrt, og det kan også være vanskelig å forstå vilkårene. Det samme tror jeg er årsaken til at vi ikke sjekker forsikringsdekningen som følger med leiebilen, sa skadesjef Marianne Hartvig i Europeiske da undersøkelsen ble lagt frem i fjor.

- Ansvarsforsikring er som regel den obligatoriske dekningen som følger med leiebilen, men det er viktig å sørge for både fører og passasjerer i den bilen du selv sitter i, sa hun videre.

Alle som reiser til utlandet bør være oppmerksom på at reiseforsikringen bare i begrenset grad dekker ulykker. Du får dekket eventuelle sykehusutgifter, men dersom du får varige skader etter en ulykke i utlandet, hjelper ikke reiseforsikringen deg ift. dette. Det er bare rene ulykkesforsikringer eller uføreforsikringer som gjør det.

Tips til billeieren

Det gjelder altså å holde tungen rett i munnen når du skal leie bil i utlandet. Her er noen tips:

  • Ikke skriv under på noen kontrakt som er skrevet på et språk du ikke forstår. Pass også på at du får med deg alt i liten skrift. Kreves det tilleggsforsikring for biltyveri, for eksempel?
  • Forsikre deg om at bilen er utstyrt slik loven i landet påkrever. Er bilen utstyrt med varseltrekant, jekk og ekstrahjul? Pass på at du kjenner til gjeldende trafikkregler.
  • Sørg for at en av de ansatte i leiebilfirmaet blir med deg ut for å se på bilen, Ta bilder av eventuelle skader som allerede er der.
  • Skriv ned telefonnummeret til leiebilfirmaets kontaktperson dersom du trenger hjelp eller noe går galt. Skaff deg også telefonnumrene du skal bruke dersom du havner i en ulykke (politi, ambulanse, brannvesen, redningstjeneste).