- Det er særlig mange av dem som drømmer om palmer og sandstrender på vinteren, humrer Thorleif Døskeland i Albatross Yacht Charter. Bildet er tatt på Seychellene.<br />
<i>Foto: Dag Myrerstrand</I>
- Det er særlig mange av dem som drømmer om palmer og sandstrender på vinteren, humrer Thorleif Døskeland i Albatross Yacht Charter. Bildet er tatt på Seychellene.
Foto: Dag MyrerstrandVis mer

Leie båten

Det koster en god slump penger å leie en båt, men tatt i betraktning de faktiske kostnader ved å eie egen båt – avskrivning, båtplass, opplag og vedlikehold - vil mange finne ut at båtleie er et godt alternativ.

- For å leie en grei 45 fots båt med fire kabiner i Karibia, må du ut med kr 22.800 for en uke i høysesongen som går fra 15. desember og frem til våren. For tilsvarende båtleie i Middelhavet vil det koste 20.000 kroner per uke i den travleste perioden fra sankthans og frem til september. Polynesias høysesong er som Middelhavets. Utenom disse sesongene er prisene 20-30 prosent lavere, sier Thorleif Døskeland i Albatross Yacht Charter i Stavanger til DinSide.

Seileferdigheter

- Du må kunne dokumentere seile- og navigasjonsferdighetene dine. Vanligvis ber vi om tredje parts godkjennelse.

En rundspørring i regi av DinSide Båt, viser at dette er gjengs praksis hos alle båtutleieselskaper.

- Er det noen områder som er særlig gunstige for folk som har grunnleggende seileferdigheter, men som kanskje ikke er de mest erfarne?

- Det spiller ingen rolle hvor du drar i områdene i Karibia, rundt Seychellene og Middelhavet. Her er det korte avstander og greit å seile. Det som er viktig, er forarbeidet. Forbereder du deg godt, innhenter informasjon om reiseruter, får du mye mer ut av reisen.

Autorisert? Reisegarantifondet?

Det finnes per i dag ingen oversikt over standarden på norske utleiefirmaer. Likevel bekrefter Sjøfartsdirektoratet at bransjen ikke er plettfri:

- Vi får stadig signaler om utleiebåter som ikke holder kvalitetsmessig mål, sa John R. Aicher, fungerende underdirektør i Sjøfartsdirektoratet til DinSide Båt tidligere i vinter.

Det er imidlertid lite myndighetene kan gjøre. Lovverket som regulerer båtutleie er rett og slett ikke-eksisterende.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Vi er svært interessert i å få et lovverk på plass. Men det er også et spørsmål om politisk vilje, sier Aicher.

Jan E. Evensen, som for tiden sitter som sekretær i nemnda for autorisering av båtutleiefirmaer i Norges Båtbransjeforbund (NBF), er også på det rene med at det finnes useriøse aktører i markedet. Derfor tok NBF i 1994 initiativet til en autorisasjonsordning. Hittil er fire firmaer autorisert, ett har blitt avvist.

For å bli autorisert gjennom NBF må firmaet oppfylle visse krav. Blant annet stilles det krav til båtens beskaffenhet, utstyret om bord, leiekontrakten og klagebehandling. I følge NBF gir dette både leietaker og utleier en større trygghet. Samtidig som det bidrar til større sikkerhet på sjøen.

Reisegarantifondet

Det er ikke alle som setter NBFs standarder høyt.

- Salty Seas Yacht Charter Ltd. er ikke autorisert gjennom NBF. Vi anser det som langt viktigere å være godkjent av Reisegarantifondet, sier Frode Fanebust i Salty Seas Yacht Charter Ltd.

Han hevder at forbrukerne er sikret større erstatning gjennom denne ordningen.

  • DinSide Båt har laget en oversikt over fordeler og ulemper ved å leie båt – gå til artikkelen her.

  • En oversikt over noen båtutleieselskaper med båter i blant annet Karibia og Middelhavet finner du her.