<b>BARE Å BESTILLE:</B> I stedet for en kelner er det denne som møter deg ved restaurantbordet. Foto: OTG
BARE Å BESTILLE: I stedet for en kelner er det denne som møter deg ved restaurantbordet. Foto: OTGVis mer

Lei av å vente på kelneren?

Bruker nettbrett for å spare tid.

Endelig er du gjennom sikkerhetskontrollen. Det er en drøy time til flyet går, og du vurderer å få deg en matbit.

Men har du egentlig tid til det? Hurtigmat kan løse problemet, men egentlig har du lyst på et skikkelig måltid, kanskje med et glass god vin til. Noen garanterer riktignok kjapp servering, men slik er det langt fra alle steder.

Luksus tar tid

Så hva rekker du? For først skal kelneren ta opp bestillinger fra alle som satte seg ned før deg. Når hun eller han endelig er klar til å høre hva du vil ha, tar det tid før maten kommer. Og så til slutt må du sitte der og se nervøst på klokka til den samme kelneren finner det for godt å gi deg regningen.

Newark-flyplassen utenfor New York i USA har de nå funnet løsningen på dette, skriver The Verge.

Lounge kan være et godt alternativ: Spis og drikk så mye du vil

Ruller ut smart system

I løpet av de neste 18 månedene skal selskapet OTG installere 6.000 iPad-er på spisesteder i venteområdene til flyselskapet United Airlines.

Systemet fungerer slik at du setter deg ned ved bordet. Der står det en iPad klar med meny. Du velger det du vil spise og drikke ved å peke på det, akkurat som du ellers gjør når du bruker et nettbrett.

UPERSONLIG? Et lokale fylt av nettbrett er kanskje ikke like koselig som hvite duker og levende kelnere som spør hva du vil ha. Foto: OTG Vis mer


Du betaler, enten ved hjelp av strekkoden på boardingkortet med United-bonuspoeng eller vanlig kredittkort. Så går bestillingen med bordnummeret til kjøkkenet.

Her er verdens beste flyplass-restauranter

Husker hva du liker

Om du har vanskelig for å bestemme deg, men har brukt systemet før, husker det hva du har bestilt før. På basis av dette kommer iPad-en opp med forslag til retter du sannsynligvis vil like.

Om kjøkkenet somler med maten, får de beskjed uten at du selv behøver å klage.

Alle bestillinger ligger nemlig inne med stoppeklokke.

Dersom noe går over tiden, blir alle ansatte på kjøkkenet øyeblikkelig varslet om at denne bestillingen må de forte seg med.

Hele 55 nye restauranter med dette systemet vil åpne på den enorme flyplassen, mange av dem i en klasse du ellers bare ser inne i selve New York.

Nettbrettbestilling er for øvrig ikke helt nytt. Allerede i 2011 hadde en restaurant i California et slikt system på plass, og flere av våre lesere har påpekt at de har opplevd dette både i Singapore, Japan og andre steder i Asia, samt i Mexico.

Har du med egen iPad til bordet? Her er to praktiske deksler som kan beskytte mot søl og slag