Lavprisflyene mest miljøvennlige

Svenska Dagbladet har laget en oversikt over hvilke flyselskaper som forurenser minst per passasjer. Resultatet overrasker.

Svenska Dagbladet, SvD, undersøkte de fire største innenriks flyselskaper, og de ni største utenriksselskapene, pluss Ryanair.

Informasjon om type fly, flyenes innkjøpsår og antall seter om bord ble sammenlignet. Jo flere antall seter på flyet, jo mer miljøvennlig er flyet, er konklusjonen til SvD. Det er i hvert fall slik man som forbruker tenker, hvis man skal se på flyselskapets grad av miljøvennlighet når man bestiller billetter.

De fem øverste flyselskapene kom mye bedre ut av denne testen enn de ni nederste. Se hele undersøkelsen, med grafikk, her.

EU vil stramme utslippskravene for fly


Ikke enkelt

Men det er selvsagt en hake - selv om Ryanair er selskapet som presser flest seter inn på samme fly, betyr ikke det at de flyr miljøvennlig. Det avhenger av hvor fullt flyet er. En dekningsgrad nærmere 100 prosent er mye mer miljøvennlig enn en på 70 prosent.

- Det undersøkelsen viser er riktig. Det som ser best ut i co2-regnskapet, er at flyselskapene fyller flyene, og det har de blitt flinkere til de siste årene, sier Guri Tajet i Framtiden i våre hender.

- Men det hjelper ikke med mange seter på flyet hvis de står tomme. Det er færre avganger som gjelder.

- Jeg vil advare mot å heise frem Ryanair i forbindelse med miljøvennlighet. OK, de er flinke til å fylle flyene, men det sitter mange om bord som ikke hadde flydd hadde ikke billetten bare kostet én krone, som er en helt vannvittig pris. Ryanair har presset fram et marked og sørget for en massiv økning i flytrafikken, sier Tajet.

Slik reiser du miljøvennlig

Framtiden i våre hender ønsker at flybillettene blir dyrere. Men hvor mye?

- I Sverige ville man innføre en grønn avgift på flyreiser som skulle være på mellom 96 og 430 kroner per tur, avhengig av om flyreisen gikk innenfor eller utenfor Europa og om den gikk på turistklasse eller businessklasse. Dette forslaget satte regjeringen Reinfeldt en stopper for. Vi mener at dette kunne vært et sted å begynne for den norske regjeringen, og mener at en slik avgift bør øremerkes klimareduserende tiltak.

- Det ville i alle fall hjulpet litt, og bremset noen av dem som reiser avgårde bare fordi billetten koster én krone, sier Tajet.

Kommentar: - Flybillettene må bli dyrere