- Latterlig lavt krav

Ryanair er ikke fornøyd med måten Forbrukerombudet behandler forholdene omkring markedsføring av flyreiser.

Casa Vicens fra 1885 - et av Gaudìs arbeider. Vis mer


- Kravet til antall seter man må kunne tilby til laveste annonserte pris, er latterlig lavt. De nye reglene bærer preg av å være satt på høyprisselskapenes premisser, og burde omfatte minst 25 prosent av flyets seter for å kunne kalles forbrukervennlige, sier Ryanairs nordiske sjef Lotta Lindquist-Brosjö i en pressemelding.

Forbrukerombudets nye krav til flyselskapenes markedsføring ble kunngjort i slutten av januar, og skal gjelde fra 15. mars. Her kreves det blant annet at annonserte tilbud gjelder 21 eller flere seter per dag om ikke annet er opplyst. Bakgrunnen er rekordmange klager og meldinger om at flyselskapenes kampanjebilletter er umulige å finne.

  • Les mer om forbrukerombudets nye markedsføringsregler
  • Ikke hørt

    Mens forbrukerombudet tok med både SAS, Widerøe, Norwegian og Braathens på råd ved utforming av de nye reglene, ble Ryanair ikke hørt. I tillegg presiserer ombudet i media at de nye reglene gjelder også for utenlandske selskap som Ryanair. Dette er ikke selskapet spesielt fornøyde med.

    - Vi var i et godt og konstruktivt møte med forbrukerombudet torsdag 5. februar. (...) Likevel går forbrukerombudet ut i en pressekonferanse samme dag og henger oss ut i pressen for dårlige reisevilkår. Når dette kommer på samme tid som de bestemmer nye regler for annonsering av billigbilletter uten å ta oss med på råd, må vi reagere. Det hadde vært en fordel om forbrukerombudet i fremtiden kunne kommunisere med oss på andre måter enn via pressen, sier Lindquist-Brosjö i en pressemelding fra Ryanair fredag.

  • Les også at Ryanair anker en EU-dom som kan koste selskapet tre millioner pund