Ønsker du å slippe barneskrik på flyet? Nå innfører noen flyselskaper barnefrie soner.  Foto: Colourbox.com
Ønsker du å slippe barneskrik på flyet? Nå innfører noen flyselskaper barnefrie soner. Foto: Colourbox.comVis mer

Lanserer barnefrie fly

Barn på fly, et "fenomen" mange elsker å hate.

Det er ikke alltid en flyreise blir så behagelig som du kanskje hadde håpet. Årsaker til dette kan være alt fra ubehagelige seter og dårlig mat til støy fra små barn. Ja, for hvor uutholdelig er ikke en reise med et skrikende barn ved sin side? 4 av 10 ønsker barnefrie fly, og det er nå flere selskaper som velger å gjøre noe med dette.

AirAsia vil berolige sine kunder

AirAsia med senter i Malaysia, Thailand og Indonesia, vil fra februar begynne med barnefrie soner på sine fly. Bakgrunnen for dette er at de ønsker å gi passasjerne en mer behagelig reise ved å flytte babyer og små barn bakerst i flyet.

Malaysia Airlines forbyr barn

Ingen ekstra utgift

Bortsett fra de vanlige gebyrene for seter med mer benplass, vil det ikke koste deg noe ekstra å sitte i stillesonen. Passasjerer kan enkelt gjennom et diagram på nettstedet, velge den plassen de selv ønsker. Skillevegger gjør at også toalettene vil være separert fra babyer og små barn.

George Hobica, grunnleggeren av Airfarewatchdog, sier til NBC News at det er lite sannsynlig at dette vil ta av i USA. Han begrunner dette med at det kan oppstå problemer med passasjerer som hører barneskrik fra sonene med barn.

Les også: Slik blir barna stille på fly

Ingen tegn til samme utvikling i Norge

– SAS ønsker ikke å begynne med barnefrie fly, ganske enkelt fordi vi ikke har sett et behov for hverken det eller barnefrie soner, forteller informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til DinSide.

Han forteller at SAS ikke opplever mange klagesaker som omhandler barn som forstyrrer medpassasjerer. SAS frakter årlig cirka 90.000 barn som reiser alene, og klager knyttet til denne gruppen reisende er forsvinnende lite.

– Det er nok forstyrrelser fra voksne medpassasjerer som dominerer denne kategorien klager, sier Johansen. – Vi er ganske bevisste på at våre verdier som omtanke og pålitelighet også handler om hvordan barn som reiser alene og barnefamilier blir ivaretatt når de kommer til SAS, avslutter han.

Tok flyselskap til retten på grunn av hylende unge