I noen land er sjansen større for å havne i en ulykke enn i andre. Foto: Colourbox
I noen land er sjansen større for å havne i en ulykke enn i andre. Foto: ColourboxVis mer

Landene det er farlig å kjøre bil i

Europeiske land dominerer på topp ti-listen.

Listen over OECD-landene med flest trafikkdødsfall er verdt å merke seg nå før feriebølgen slår inn for alvor. Mange av landene er europeiske, og et av dem er et svært populært ferieland for oss nordmenn.

Forbes.com gikk gjennom trafikkdød-statistikken til sine 30 medlemsland, og rangerte dem etter antall dødsfall per million innbyggere. Statistikken er fra 2007.

Øst-Europa er godt representert på topp ti-listen. Dette forklares med at den politiske infrastrukturen er uorganisert og svak. Spesielt i Russland er det lite fokus på å få trafikantene til å overholde fartsgrenser og ikke kjøre i alkoholpåvirket tilstand.

USAs hovedproblem er tenåringssjåførene, som gjerne kjører bil etter at de har drukket alkohol, skriver Forbes.com.

OECD sammenligner denne type statistikk jevnlig, og tidligere har Frankrike også vært med i topp ti-listen over de farligste landene å kjøre i (2002). Siden den gang har Frankrike fått strengere fartsgrenser og strengere straffer for kjøring med promille. Blir du tatt med promille, blir bilen din konfiskert. Blir du tatt enda en gang, kan du få innstallert en startsperre som krever at du blåser før du får startet motoren. Har du promille, får du ikke startet bilen. I løpet av de siste fire årene har Frankrikes trafikkdødsfall sunket med 38 prosent, til 75 årlige dødsfall per en million innbyggere.

Til sammenligning omkom totalt 233 personer i trafikken i 2007 (siste tilgjengelige helårsstatistikk fra SSB). Det gir en årlig dødsrate på 50 per million innbyggere I 2008 var dødstallet noe høyere. Da omkom 259 personer i trafikkulykker i Norge.

Leier ut bilvrak til turistene

Forholdsvis trygt i Norge

Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen, forteller at i en oversikt over trafikkdødsfall i EU- og EØS-landene i 2007 fra European rraffic Safety Council, havner Norge på en tredjeplass over de tryggeste landene, etter Malta og Nederland. På fjerdeplass ligger Sveits, og på femteplass Sverige.

- Malta topper alltid slike lister. Det har nok sammenheng med at det er en liten øy med svingete veier og lave fartsgrenser, sier Øyen.

- Sammenlignet med de fleste andre land i verden er trafikksikkerheten god i Norge. Samtidig er enhver trafikkulykke én for mye. I Norge er det for høy fart som fører til de fleste ulykker. Mange klager over dårlige veier, men det er et bekvemmelighetsproblem. Man skal tilpasse farten etter veiforholdene.

- Utenfor tettbygde strøk er fartsgrensen 80 km/t, og det på veier jeg personlig synes er altfor smale og svingete til det. Hva tenker du?

- Igjen må man tilpasse farten til veiforholdene. 80 km/t er maks anbefalt fart, men farten burde ikke være høyere enn 70 km/t.

Øyen forteller at tester viser at kjører man med moderne biler, er sjansen ganske god for å overleve en kollisjon med møtene bil hvis man har en fart på 70 km/t eller under. Er farten bare noen kilometer høyere, er sjansen mye mindre for at man overlever.

Les Trygg Trafikks råd til nordmenn som skal kjøre i utlandet her.

Her er listen over OECD-landene med flest trafikkdødsfall:
Merk deg forøvrig at listen ikke viser verdens farligste land å kjøre i, da den bare tar for seg de 30 OECD-landene. Det finnes land der det er adskillig skumlere å befinne seg på veien. Det er land som Kina, India og Sør-Afrika som opplever flest trafikkulykker.

10. Belgia - 100 årlige dødsfall per en million innbyggere, 168 årlige dødsfall per en million kjøretøy

9. Tsjekkia - 118 årlige dødsfall per en million innbyggere, 235 årlige dødsfall per en million kjøretøy

8. USA - 136 årlige dødsfall per en million innbyggere, 163 årlige dødsfall per en million kjøretøy

7. Hellas - 121 årlige dødsfall per en million innbyggere, 226 årlige dødsfall per en million kjøretøy

6. Korea - 127 årlige dødsfall per en million innbyggere, 317 årlige dødsfall per en million kjøretøy

5. Ungarn - 123 årlige dødsfall per en million innbyggere, 347 årlige dødsfall per en million kjøretøy

4. Tyrkia - 68 årlige dødsfall per en million innbyggere, 594 årlige dødsfall per en million kjøretøy

3. Polen - 147 årlige dødsfall per en million innbyggere, 310 årlige dødsfall per en million kjøretøy

2. Slovakia - 122 årlige dødsfall per en million innbyggere, 426 årlige dødsfall per en million kjøretøy

1. Russland - 235 årlige dødsfall per en million innbyggere, 939 årlige dødsfall per en million kjøretøy