Kritikken hagler mot Ryanair

Dårlig service, trange stoler og uhøflig personale - Ryanair blir nok en gang slaktet av flypassasjerene.

Lavprisselskapet Ryanair er i hardt vær for tiden. Nye rapporter viser at kundene er alt annet enn fornøyde med hva flyselskapet tilbyr.

Nylig gjennomførte reiseselskapet Berg-Hansen en undersøkelse blant jobbreisende om hvilke flyselskap kundene var minst fornøyde med. Resultatet er nedslående for lavprisselskapet Ryanair.

Hele 26 prosent av de 10.000 som var med i undersøkelsen svarte at de misliker Ryanair. Nest dårligst ut kom Continental, der 11 prosent av de spurte var misfornøyde med selskapet.

FlyselskapAndel misfornøyde, %     
Ryanair26     
Continental11     
Sterling9     
Air France9     
Fly Nordic8     
SAS Braathens8     
KLM6     
SN Brussel Airlines5     
Norwegian4     
Lufthansa3     
British Airways3     


- Lav servicegrad

Administrerende direktør i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen, er ikke overrasket over at Ryanair scorer så dårlig blant forretningsreisende.

Adm. direktør i Berg-Hansen, Per Arne Villadsen Vis mer


- Hvorfor? Har du flydd med dem selv, eller? De har lange køer, lav servicegrad, er strenge med bagasjen - og de har en policy om at flyene skal være smekk fulle, forklarer Villadsen.

Han sier Ryanairs flygninger kan passe godt for turister med god tid, men at selskapet kommer til kort når det gjelder behovene til jobbreisende.

(Vær oppmerksom på at Berg-Hansen ikke tilbyr reiser gjennom Ryanair. De tilbyr derimot reiser gjennom en del av de andre selskapene som kommer betraktelig bedre ut av rapporten enn Ryanair. Red.anm.)

Trange sitteplasser, uhøflig personale

Misnøyen med Ryanair stopper ikke der. Nylig ble Ryanair kåret til det minst likte flyselskapet i en internettkåring.

Nettstedet TripAdvisor spurte 4.000 av sine brukere om hvilke flyselskap de var mest og minst fornøyde med. I følge Aftonbladet skal trange sitteplasser, uhøflig kabinpersonale og mange forsinkelser være grunnen til at Ryanair ble stemt nord og ned.

Les også:

  • KOMMENTAR: Ryanair - stjeler fra passasjerer

    Tull, mener Ryanair-sjef

    Ryanairs Norden-sjef, Wilhelm Hamilton, fnyser av kritikken.

    - Slike undersøkelser er tullete, konstaterer han.

    - Faktum er at alle våre fly er fulle, og det viser at vi er populære, uansett hva disse undersøkelsene skulle vise, sier Hamilton.

    Ryanair regner med å fly 42 millioner mennesker i år, og kaller dette et bevis på at de tilbyr et godt produkt, melder BBC.

    Har du gode eller dårlige erfaringer med Ryanair? Si din mening i kommentarfunksjonen under.