Krever Avinor for 25 millioner etter lufturo

Oslo (NTB-Arne Børcke): Flyselskapene krever Avinor for nær 25 millioner kroner for tap som følge av lufttrafikkproblemer de siste ukene. I alt ble vel 630 flyginger kansellert på to dager i september.

SAS Braathens fremmer det suverent største kravet. Selskapet har varslet Avinor at selskapet kan vente et krav på rundt 15 millioner kroner.

Lavprisselskapet Norwegian vil fremme krav på 3-4 millioner kroner, mens Widerøe så langt har landet på i overkant av 3 millioner.

Ingen av selskapene er helt ferdig med å gjøre opp status, slik at summene kan bli noe oppjustert. De fleste kravene vil bli fremmet i løpet av et par uker, får NTB opplyst.

Kanselleringer

Dette er kostnader selskapene knytter direkte opp til kanselleringer og utsettelser som følge av at flygeledere la ned arbeidet mandag 27. og tirsdag 28. september, etter at Avinor-administrasjonen anbefalte å legge ned flykontrollen i Røyken og flytte til Sola.

I alt registrerte selskapene 637 kansellerte avganger som de krever kompensasjon for.

SAS Braathens hadde 200 kanselleringer mandag og 260 tirsdag. Norwegian kansellerte 31 flyginger de to dagene, mens Widerøe's måtte kansellere 80 avganger mandag og 66 avganger tirsdag.

Refusjon

Flyselskapene gikk tidlig ut og lovet alle passasjerer - også de som hadde rabattbilletter - rett til ombooking og andre endringer de egentlig ikke har krav på. De som ikke kunne benytte dette tilbudet, fikk løfte om refusjon på billetter de ikke fikk benyttet som følge av flygeledernes helsesvikt.

- Vi var opptatt av passasjerene, at de ikke skulle lide unødig. Tross alt skjedde dette i høstferien, og mange hadde derfor ikke mulighet til å endre billettene til andre tider. Vi tilbød ombooking de to dagene, og delvis også fram til onsdag formiddag, sier informasjonssjef Siv Meisingset i SAS Braathens til NTB.

Hun opplyser at 40.000 reisende ble berørt de to aktuelle dagene.

- De fleste valgte å booke om, men hittil har vi fått inn 1.500 krav om refusjon for billetten. Men vi utelukker ikke flere. Noen kan ha gått via reisebyrå, sier Meisingset.

De 15 millioner selskapet krever er samlede kostnader i perioden, inkludert hotellopphold for folk som har «strandet», busstransport, mat og tapt omsetning.

Roser publikum

Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian roser publikum for utvist tålmodighet.

- Dette skjedde midt i høstferien. For oss var det om å gjøre å få folk fram. Vi busset folk fra Østlandet til Stavanger for å få dem av gårde. Likevel var det få sure miner hos publikum, sier Ellingsen til NTB.

Nå registrerer selskapet refusjonskrav fra publikum. Hittil er det registrert 1.500, men regner med at 5.000 ble berørt.

Informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe's sier at ca. 3.500 Widerøe-passasjerer ble berørt av turbulensen. Kravet vil trolig ligge på vel 3 millioner kroner, men det kan bli mer.

- I tillegg kommer store ekstraomkostninger ved ombooking av passasjerer og innkvartering. Og så har vi merutgifter ved at vi måtte få overført fly og mannskap fra en flyplass til en annen. Dette er ennå ikke beregnet, sier Siw Sandvik til NTB. (©NTB)

[email protected]