Kostbar avbestilling

Turisten avbestilte reisen, men angret fem minutter etterpå. Hvem må betale?

Turisten hadde bestilt reise til Berlin, men avbestilte 13 dager før avreise. Først fem minutter etterpå fikk han informasjon om at da var hele reisebeløpet tapt. Turisten ba da om at avbestillingen ble kansellert, men fikk vite at det ikke var mulig. Han føler seg urimelig behandlet og krever refusjon av det innbetalte beløpet. Turoperatøren Bridge fremhever at avbestillingsreglene er klare, og mener de ikke har gjort noe de kan lastes for.

Skroll ned for mer.

Avtalen gjelder

Trøbbel

Har du noen gang klaget på pakkereisen din? (Avsluttet)
Har ikke hatt bruk for å klage(46%) 59
Ja(31%) 40
Nei(23%) 29
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser peker på at avtaler mellom operatør og reisende gjelder slik den fremkommer av bestilling, bekreftelse, katalog etc. I utgangspunktet gir alminnelige vilkår for pakkereiser den som avbestiller rett på 50 prosent refusjon om avbestilling skjer mellom 14 og 4 dager før avreise. Bridge har avvikende refusjonsregler, og det mener nemnda er greit. Det som ikke er så greit, er at selskapet ikke opplyser tydeligere om dette avviket. Vilkårene står med liten skrift i prislisten, og avvikene er ikke uthevet spesielt. Nemnda mener derfor at spesialvilkårene ikke kan regnes som en del av avtalen.

50 prosent refusjon

Klager avbestilte innen fire dager før avreise, og har derfor rett på refusjon av 50 prosent av reisens fulle pris, fratrukket eksklusive avgifter. Nemnda var enstemmig i dette vedtaket.

Flere klagesaker

DinSide Reise omtaler jevnlig kjennelser fra reklamasjonsnemndene for pakkereiser og rutefly.

  • Her finner du flere klagesaker.
  • Slik klager du på flyreisen.

  • Slik klager du på charterreisen.
  • De mest utrolige klagesakene kan du lese her.
  • Verktøy for reiselyst


    Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke – eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.