DYR OG DÅRLIG: Denne kofferten fra toppmerket Rimowa falt igjennom i testen, selv om den var desidert dyrest med en prislapp på nærmere 6.000. Foto: Rimowa
DYR OG DÅRLIG: Denne kofferten fra toppmerket Rimowa falt igjennom i testen, selv om den var desidert dyrest med en prislapp på nærmere 6.000. Foto: RimowaVis mer

Test av kofferter

Koffert til under tusen kroner er like bra

Det viser stor tysk test av håndbagasje.

Å velge riktig koffert handler mest av alt om riktig størrelse, behov og bruksområde.

På markedet finnes det alt fra enkle tøykofferter til et par hundrelapper til avanserte hi tech-kofferter som Blue Line med en prislapp på hele 4.400 kroner.

I tillegg finnes det motekofferter i aluminium til godt over 10.000.

Men dersom du tror at kofferten er bedre jo mer du betaler for den, tar du sørgelig feil.

Fra 250 til 6.000 kroner

Det statlige forbrukerinstituttet Stiftung Warentest (krever betaling, men deler av innholdet er gjengitt i blant andre Stern, Augsburger Allgemeine, N-TV og Travelbook.de) har nettopp kommet med en fersk test av 20 håndbagasje-kofferter på det tyske markedet i prisklassen 28 til 660 euro (fra om lag 254 til 5.991 kroner).

Åtte av dem er tekstilmodeller, mens 12 er i hardt materiale.

Konklusjonen er klar: Mens du får en svært god koffert for en tusenlapp, overbeviser ikke kofferter til flere tusen kroner nok til å forsvare prislappene sine.

Den dyreste faller igjennom

Den aller dyreste kofferten i testen, en Rimowa Topas Cabin Multiwheel i aluminium (den til 5.991 kroner), er for eksempel ikke vanntett.

Heller ikke i fall-testen passerte den. Hjulene sa takk for seg da kofferten ble sluppet fra én meter i kuldegrader.

GEDIGEN: Classic Flight Cabin Multiwheel IATA 53 selges i Norge til 7.266 kroner. Forhåpentligvis er den bedre enn den modellene tyskerne har testet. (Foto: Koffertkompaniet) Vis mer

Hjulene ga også fra seg mye støy. I tillegg kunne vibrasjoner fra ujevnt underlag tydelig merkes i håndtaket.

Med en egenvekt på 4,2 kilo nærmer du deg flyselskapenes grenser med stormskritt, så her kan du ikke pakke for mye.

Rimowas Topas-kofferter selges i ulike utgaver i Norge, og de dyreste koster hele 13.000 kroner.

Daglig leder Morten von Hafenbrädl i Koffertkompaniet, som er norsk importør av Rimowa, vil ikke kommentere testen overfor Dinside. Han henviser til den tyske produsenten.

Merkevare har liten betydning

Testen har ingen klar vinner, men det er ingenting som tyder på at kjente merkevarer som Samsonite eller Del-Sey skiller seg spesielt positivt ut.

Samsonites Smarttop Spinner i myk polyester og nylon til 169 euro (om lag 1.534 kroner) får for eksempel karakteren «mangelfull». Og også her ga hjulene opp i falltesten.

BURDE HOLDE: Det er lite som tyder på at kabinkofferter til flere tusen kroner er bedre enn en slik til 699 kroner, mener det tyske forbrukerinstituttet. (Foto: Clas Ohlson) Vis mer

Samtlige kofferter - også billige tekstilvarianter fra kjeder som ligner Clas Ohlson og Biltema her hjemme - kommer brukbart ut når det gjelder slitasje og holdbarhet.

Generelt anbefaler testinstituttet likevel å kjøpe en koffert med fire doble hjul.

Slike kofferter er lettere å håndtere på glatte gulvoverflater og trenger ikke å vinkles.

OBS: Gift i håndtaket!

Warentest har også sett på giftinnholdet i materialene som brukes i koffertene. Her skiller to seg negativt ut: Den nevnte Samsonite-kofferten og en koffert fra kjeden Galeria kalt Eminent Noblesse.

GIFTIG: Denne kofferten fra Galeria-kjeden i Tyskland utgjør en kreftfare, mener det tyske instituttet. (Foto: Galeria Kaufhof) Vis mer

Begge utskiller polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH), som kan være kreftfremkallende.

I én av koffertene, Primark Travel, ble det påvist ftalater som kan redusere evnen til å få barn og føre til skader på fosteret.

Mer om kofferter:
Styr unna kofferter med hjul som stikker ut
Koffert med integrert sparkesykkel
På tre hjul gjennom flyplassen
Hvor kommer uttrykket «tenke i koffert» fra? (Dinside Guru)