- Klag på jetsSky billetter

Forbrukerombudet oppfordrer misfornøyde kunder om å klage på jetsSky. Det nederlandske lavpris-flyselskapet har solgt flybilletter til reiser de ikke kan avvikle. Har du ikke fått igjen billettpengene? Meldingen fra Forbrukerombudet er klar: Klag!

Det nederlandske selskapet jetsSky har markeds­ført og solgt internettbilletter til flyreiser som ikke har blitt avviklet.

Nå anbefaler Forbruker­ombudet at de som har bestilt billigbilletter fra jetsSky og ikke har fått pengene sine tilbake, å klage til Forbrukerrådet. Forbrukerombudet kan nemlig ikke hjelpe forbrukere i konkrete tvister.

22. januar i år ba Forbrukerombudet selskapet om umiddelbart å stanse markedsføring og salg til norske forbrukere. Dette var bare én uke før planlagt rutestart.

Bakgrunnen for Forbrukerombudets henvendelse til selskapet, var at jetsSky solgte flybilletter fra Gardermoen uten at selskapet hadde inngått de nødvendige avtaler om flyvninger til og fra OSL.

Lavprisselskapet har enda ikke svart på denne henvendelsen, og Forbrukerombudet finner derfor grunn til å tro at selskapet visste det ikke kunne tilby disse reisene.

Forbrukerombudet ber fortsatt norske forbrukere om å være forsiktige med å bestille billetter med jetsSky før det er sikkert at selskapet kan starte flygninger.

Automatisk

Passasjerer som har prøvd å komme i kontakt med lavprisselskapet har blitt møtt med en inaktiv internettside med en kort melding som sier at alle fly til 28. mars er kansellert. Videre står det at alle som har betalt med kredittkort vil få refundert billettpengene automatisk.

Her er meldingen fra jetsSky.

Dear passenger,

All our flights up to 28 March 2004 are cancelled.

If you have booked a flight in the period from 19 January 2004 till 27 March 2004 your ticket are cancelled automatically and your money will be charged back to the credit card holder. The charge back will be processed by payment solution provider.

Our website is temporarily unavailable. We'll be back online on 16th of February 2004. Then we present our new flight schedule and website.

If you have questions, please sent us a e-mail ([email protected])
We will answer you within 48 hours.

jetsSky.com, The netherlands