DET HENDER HAN KLAGER PÅ HOTELLROMMET: Gunnar Garfors vet hvordan du skal både klage på, og få oppgradert hotellrommet. Foto: Linda Cartridge, Samlaget
DET HENDER HAN KLAGER PÅ HOTELLROMMET: Gunnar Garfors vet hvordan du skal både klage på, og få oppgradert hotellrommet. Foto: Linda Cartridge, SamlagetVis mer

Klag på hotellrommet, og bli oppgradert

Dropp slippers og rumpetaske hvis du vil klage deg til oppgradert hotellrom.

Skrevet av Linn Merete Rognø
- Jeg er nå i Tegucigalpa i Honduras, og sjekket akkurat ut fra et hotell der jeg fikk et svært utsiktsrom i toppetasjen og gratis drinker.

Det er Gunnar Garfors, en over gjennomsnittlig reiseglad fyr og blogger, som er på tur. Han kan det meste om å klage på hotellrommet.

Vi må bare nevne det: I 2012 besøkte Garfors fem land på fem kontinent på bare én dag. Dermed satte han Guinness verdensrekord.

Det sier seg selv at globetrotteren har sjekket inn og ut av mange hotell. Og han har opparbeidet solid erfaring til hvordan man skal klage seg til seg det beste hotellrommet – og oppgradere til et bedre om man er misfornøyd med det første.


- For det første: Er man velkledd har man langt større sjanse til både oppgradering og prisreduksjon. Kommer du inn med slippers og rumpetaske er det stort sett bare å glemme det. Stilige og smakfulle klær, ikke nødvendigvis dyre, er mye smartere, tipser Garfors.

Det perfekte hotellrommet

Hva som er det ultimate hotellrommet, kommer an på smak og behag, mener bloggeren.

- Jeg vil for eksempel gjerne sove, og jeg våkner lett av den minste lyd. Derfor er det viktig at det er stille, at det ikke er trafikk like utenfor, eller at det er godt lydisolert, at det ikke er en moské like i nærheten på grunn av bønnerop halv fem om morgen, eller at rommet ikke ligger nær resepsjonen, ismaskinen, heisen med høy ringelyd eller andre bråkete ting, sier han.

Andre vil derimot helst feste eller ha høylytt sex på rommet, ha et kjøleskap eller en minibar tilgjengelig, balkong eller utsikt, og internett-tilgang, mens det for noen er hvor rent det er, eller varmt vann i dusjen med godt vanntrykk og tilgang på sjampo og fuktighetskrem som er viktig.

Smarteste måten å klage på hotellrommet

Hvis du er tildelt et rom du er misfornøyd med, gjelder det å bruke riktig taktikk.

Garfors råder deg å klage med én gang, aller helst ansikt til ansikt med resepsjonisten:

- Det fungerer som regel bedre enn å ringe til resepsjonen eller romservice. Avhengig av hvor graverende det er, kan man true med å bytte hotell, men det beste er uansett å gjøre det med et smil, mener bloggeren.

Fungerer ikke det, får man prøve taktikk to: å bli irritert, sinna eller rasende.

- Det kan hjelpe, men resulterer som regel i at en må be om å
snakke med resepsjonssjefen eller hotellsjefen, forteller Garfors videre.

Å gi bra med tips i begynnelsen av hotelloppholdet, er ifølge globetrotteren et annet velfungerende triks for å få det beste rommet, men det kan oppfattes som en form for korrupsjon. Og det krever som regel at man har kontanter.

- Noen ganger fungerer ingenting. Da gjelder det å prøve å holde på sitt gode humør og heller ta seg en drink eller kaffe på nærmeste bar, sier han.

BOOK ROM MED AVBESTILLINGSMULIGHET: -Er du usikker om det blir noe av overnattingen, skaff deg et rom med avbestillingsmulighet, råder Ingeborg Flønes, direktør forbrukerservice ved Forbrukerrådet. Foto: Privat Vis mer


- Skaff rom med avbestillingsmulighet

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice ved Forbrukerrådet, forteller at du har rett på å få det hotellrommet som du ble forespeilet når du bestilte.

- Kanskje har du ikke har fått akkurat samme utsikt, men du skal i hvert fall ha vindu med litt luft utenfor. Videre så skal det i alle tilfeller være rent, understreker Flønes.

Forbrukerrådet har mottatt 147 henvendelser om hotell og ferieboliger siden 1. januar. Folk har spørsmål om avbestilling, regninger og feil på rommet.

- Vi minner om at du ikke kan angre om du kjøper et hotellrom, så er du usikker på om det blir noe av overnattingen, skaff deg et rom med avbestillingsmulighet, råder Flønes.

FOR HØYE FORVENTNINGER: -Kjøper du et tostjerners hotellrom, så kan du ikke forvente en standard som tilsvarer fire eller fem stjerner, understreker Ellen Wolff Andresen, markeds-og administrasjonssjef i reisebyrået Ticket.. Foto: Privat Vis mer


Dette skal du undersøke på rommet

- Det er viktig å sjekke at hotellrommet er ordentlig rengjort. At badet er vasket skikkelig, og at håndklær og sengetøy er rent. Et rent hotellrom skal du både forvente og kreve, uansett standard på hotellet, mener Ellen Wolff Andresen, markeds-og administrasjonssjef i reisebyrået Ticket.

- Dersom du kjøper et tostjerners hotellrom, så kan du ikke forvente en standard som tilsvarer fire eller fem stjerner. Men de fasiliteter som er der skal selvfølgelig virke, for eksempel tv og aircondition, sier Andresen videre.

Hun er enig med Garfors om at det er essensielt å klage på hotellrommet i resepsjonen umiddelbart.

- De kan kanskje fikse det du klager på, eller gi deg et nytt rom. Uansett må hotellet få mulighet til å rette opp i feilen mens du er der. Gjør du ikke det, har du heller ingen sak når du kommer hjem, understreker hun.

Høflighet er bedre enn raseri når du klager på hotellrommet

I tillegg mener Andresen at det er smart å klage på en høflig måte; man vinner alltid på det fremfor å gå til angrep.

Hotellrom

Hva er verst? (Avsluttet)
Dårlig renhold(42%) 3233
Sure hotellansatte(16%) 1201
Støy utenfra(15%) 1176
Lavere standard enn bestilt(13%) 952
Dårlig frokostbuffet(8%) 633
Slitasje(6%) 419
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Alle blir mer velvillig innstilt til noen som henvender seg på en hyggelig måte, og legger seg kanskje litt ekstra i selen. Husk at den som jobber i resepsjonen ikke er ansvarlig for renholdet på hvert enkelt rom, eller at aircondition ikke virker. Vedkommende kan bare videreformidle klagen, og skal ikke få all din frustrasjon over seg, mener hun.

Det er imidlertid ikke sikkert at hotellet klarer å hjelpe deg med et nytt rom fordi de har fullt belegg. Eller kanskje du må vente til neste dag fordi da sjekker noen andre ut. Andresen fremhever at du ikke kan forlange at hotellet ”kaster ut” andre gjester for at du skal få nytt rom. De har jo også betalt for å være der.

- Dokumenter det du klager på ved å ta bilder og gjerne få skriftlig fra hotellet at du har forsøkt å klage på plass, men at de ikke har kunnet hjelpe deg. Da er det enklere å forfølge saken når du kommer hjem.


Gode hotell-søkemotorer

Når Garfors leter på nett etter rimelige, og samtidig gode hotellrom, bruker han søkemotorer som Momondo eller Kayak for å sammenlikne hotell og priser.

- Mange jeg kjenner liker best Booking.com, mens Hotels.com gir deg hver tiende natt gratis. Selv mener jeg Hotelscombined.com gir best utvalg da den søker på mange av de andre, tipser han.

Når du har funnet hotellet du ønsker, er det lurt å dobbeltsjekke pris på hotellets egne nettsider. Ofte er det like billig eller til og med litt billigere. I tillegg får du bedre service og har større mulighet til å få oppgradert til et bedre rom enn om booking er gjort fra eksempelvis Booking.com som tar provisjon og dermed gir hotellet lavere inntekter, mener Garfors.

- Om du reiser til en plass med få turister, kan du gjerne shoppe mellom hotellene og be om bedre pris eller et bedre rom. Hotellene er da gjerne desperate etter gjester og går med på mye, sier han.

- Og undervurder for all del ikke sosiale medier og tilbakemelding fra gjester på Tripadvisor, Booking.com og andre steder.

Oppgradering av hotellrommet uten ekstra kostnader

Når du har kommet frem til hotellet så kan du spørre ved innsjekk om det er mulig å oppgradere rommet, tipser Andresen.

- Kanskje gjør de det kostnadsfritt, eller du kan betale litt ekstra, alt er selvfølgelig avhengig av at de har noe ledig. Hotellet vil ofte være behjelpelig og kanskje tilby deg det for å få et godt omdømme som jo er viktig for dem, sier hun.

Les mer:

Slik tar du ut penger uten å ha bankkort
Har du blitt robbet på ferie?
Ikke legg verdisakene her