Her prøvesitter Bjørn Kjos Dreamlineren som besøkte Gardermoen i mai. Foto: Per Ervland
Her prøvesitter Bjørn Kjos Dreamlineren som besøkte Gardermoen i mai. Foto: Per ErvlandVis mer

Kjos med to nye Dreamliner-fly

Totalt venter Norwegian på åtte 787-8 mellom 2013 og 2015.

25. januar ble det kjent at Norwegian kjøper 222 nye fly. Bestillingen består av 22 Boeing 737-800, 100 Boeing MAX8 og 100 Airbus A320neo. Dessuten var det gjort avtaler om å kjøpe tre og lease tre Boeing 787-8 Dreamliner.

Den gangen sa selskapet at de ikke så bort ifra at det kunne bli flere enn seks Dreamlinere i fremtiden med Norwegian-logo.

Nå slår Bjørn Kjos og co til igjen. I dag varsler selskapet at de leaser ytterligere to 787-8 Dreamliner. Disse flyene skal leveres tidlig i 2014, og avtalen er på 12 år.

Tre av selskapets nye Dreamliner-fly skal leveres i løpet av 2013, og totalt fire i 2014. Det siste er ventet i begynnelsen av 2015.

Var i Oslo i mai: Dreamliner på Gardermoen - se bildene

Åpner for langdistanse

– Norwegian kommer til å ha en flåte bestående av de mest effektive og moderne langdistanseflyene i markedet, noe som også er et sterkt konkurransefortrinn spesielt når drivstoffprisene er høye, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Her prøvesitter Bjørn Kjos Dreamlineren som besøkte Gardermoen i mai. Foto: Per Ervland Vis mer


Norwegian sier målet med å benytte Dreamliner er å tilby direkte langdistanseruter der man unngår dyre og tidkrevende mellomlandinger. Selskapet mener Dreamlineren har en størrelse som passer perfekt til skandinaviske forhold.

Kombinert med lengre rekkevidde og betydelig lavere driftskostnader åpnes det for mange nye direkteruter til andre kontinenter, skriver Norwegian i en pressemelding.

Også Star Tour

Norwegian er ikke alene om å ønske seg Dreamlinere i flyparken. Tidligere i mai meldte Star Tour at selskapets kunder kan fly det mye omtalte Boeing-flyet på utvalgte avganger mellom Skandinavia og Thailand. Det splitternye Boeing 787-8 skal opereres av det britiske flyselskapet Thomson Airways fra vinteren 2013.

Flere får Boeing 787-8: Disse selskapene får Dreamliner

SAS i tenkeboksen

Og nå vurderer også SAS Boeing-flyet. Ifølge DN.no sier en SAS-direktør at Airbus A350 og Boing 787 Dreamliner er de to mest opplagte valgene som nye langdistansefly.

Hva er det med Dreamliner-vinduene?