Her ser du det nye flyet. Foto: Comac
Her ser du det nye flyet. Foto: ComacVis mer

Kina vil lage superfly

Airbus og Boeing får konkurranse.

Det er ikke nok for kineserne å være med i bil- og tog-industrien, nå skal også flyene være laget i Kina. Det nye selskapet heter Commercial Aircraft Corporation of China, eller COMAC, og med 20 milliarder kroner i startkapital skal flyene bygges i en gigantfabrikk i Shanghai på hele 267 hektar.

Det er imidlertid et unntak fra kinesernes mantra om at alt skal være laget i Kina: Motorene vil nemlig bli bestilt av selskapet General Electric i samarbeid med det franske selskapet Safran.

Flere passasjerer - mindre drivstoff

C919 skal romme mellom 168 og 190 personer og vil være det største passasjerflyet noen gang designet og produsert i Kina. Passasjerflyene vil være mest sammenliknbare med Airbus 320 og Boeing 737, men har en stor fordel alle flyøkonomer vet å verdsette: De rommer flere passasjerer enn konkurrentene.

Les også: Dreamliner endelig på jomfrutur

Kineserne vil inn på et marked som i dag domineres av franske Airbus og amerikanske Boeing. Foto: COMAC Vis mer


Kineserne mener flyene er mer avansert i forhold til dagens fly av samme størrelse.

- Det kommer til å bruke mellom 12 og 15 prosent mindre drivstoff, som vil bidra til å redusere karbondioksidutslipp, har Chen Jin, salgssjef for COMAC, uttalt til China Daily.

Etter planen skal det produseres omkring 20 fly i året, og kineserne satser på at de kan selge flyene for mindre enn det Boeing 737 og Airbus 320 koster. Men det er eksperter skeptiske til.

- Det er materialene som koster ved en flyproduksjon. COMAC klarer sannsynligvis ikke å kjøpe mye billigere materialer enn Boeing og Airbus, og en lavere lønnskostnad i Kina vil ikke gjøre flyene deres billigere enn konkurrentenes, sier Richard Aboulafia, en flyproduksjonsanalytiker ved The Teal Group i Fairfax, til USA Today.

Når og hvor?

Produksjonen startet allerede i september 2009, og kineserne forventer at den første prøveturen vil gå av stabelen i 2014. Går alt etter planen vil salget av flyene starte i 2016.

C919 vil kunne fly omtrent samme strekninger som Boeing 737 og Airbus 320 går i dag. Det vil si mellomdistansetrekninger som for eksempel fra Norge og til områder ved Middelhavet og Kanariøyene.

Les også: SAS kvitter seg med MD-80