Karibia rundt

DRØMMEREISEN: Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen tok ett års permisjon fra jobbene sine, solgte bilene, og glir nå rundt i Karibia i en 36 fot stor seilbåt.

Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen realiserte drømmen.
Foto: Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen Foto: Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen Vis mer


Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen har realisert drømmen om å reise rundt i Karibia på jakt etter de beste kitestedene. Reisen startet 13. juli 2005, og varer frem til 1. august 2006. Drømmen begynte på ferie over to mojito.

- Drømmen begynte da vi satt i noen deillige stoler på stranden i Den dominikanske republikk en sommerkveld og nøt en mojito. Vi har reiste mange år til Den dominikanske republikk - Cabarete som har en av verdens beste kitestrender. Vi tenkte i første omgang på å ta to måneder, en måned ferie og en måned uten lønn, men ble fort enige om at dette også ble for lite. Vi hadde lyst til å tilbringe ett år på egen seilbåt slik at vi kunne seile rundt til alle de urørte og ubebodde strendene i Karibien.

>> BILDER: Drømmereisen i Karibia

Håvarstein og Jansen jobber til daglig som senior IT-konsulenter i et av Stavangers største IT selskaper. De sier at den største sperren ved å ta skrittet ut og realisere drømmen, var den psykologiske sperren som ligger i å gi slipp på det sikre og begi seg ut i det usikre. De tok den endelige avgjørelsen om å ta sjansen sommeren 2004.

- Vi hadde funnet en artikkel i Dine Penger som handlet om å ta et sabbatsår, og om hvordan dette løses best mulig økonomisk. Skattefri utleie av leilighet, mye mindre skatt pga. at vi slipper toppskatt. En annen stor fordel ved valg av tidspunkt var jo også historisk lav rente og dollar. Det største sperren var faktisk psykologisk, gi slipp på det sikre og begi seg ut i det usikre. Si opp jobben, selge bilen osv. Vi jobber begge på samme arbeidsplass, men vi ble fort enige om at det ikke ville være noe problem å få ny jobb i IT-bransjen da vi begge sitter på dyktig kompetanse og 7-10 års erfaring. For oss var det viktig når vi var kommet så langt i planleggingen, at dersom vi ikke fikk permisjon, ville vi si opp jobben for å få realisert drømmen. Så vi troppet begge opp på sjefens kontor og fortalte at vi hadde en god og en dårlig nyhet. Den gode var at vi ikke skulle si opp, men den dårlige var at vi skulle ha ett års permisjon. Umiddelbart kom det fra sjefen at dette må vi kunne ordne.

Båtkjøp

Håvarstein og Jansen kjøpte seilbåten sin i Karibia, på grunn av at prisene der er lavere enn i Norga, samt at de da slapp å bruke mange dyrebare måneder på å seile ned til Karibia fra Norge.

- Vi fant ut at det beste utvalget var hos www.sunsail.com som er en av de største charteroperatørene i verden. De fornyer flåten sin når båtene er fem år gamle, så her var det mye å velge i. Båtene er selvsagt godt brukte, men prisen er da også deretter. Vi var stadig innom og kikket, og da vi var kommet til mars 2005 fant vi ut at nå var vi så nærme at nå var det på tide å handle båten vi hadde kikket oss ut. Valget falt på en Jeanneau Sun Odyssey 36.2. Vi gikk for tre-lugars utgaven, da vi ønsket å ha besøk underveis. Totalt er det åtte sengeplasser i båten. Vi tok sikkerhet i leilighetene vår og ba om ett års avdragsfrihet. Siden vi hadde bodd der selv mer en et halvt år (2005 og 2006), er utleien skattefri. Så selv etter at lån på hus og båt er betalt sitter vi igjen med litt lommepenger hver mnd. Salg av bilen ble penger som vi har i bakhånd og kan leve for, samt betaling av utvidet reiseforsikring, kommunale avgifter, båtforsikring, leie av lagerplass, nytt kiteustyr osv.

Seilbåten..
Foto: Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen Foto: Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen Vis mer


Håvarstein og Jansen har ikke planlagt å jobbe underveis, da de har oppsparte midler å leve for. De regner med at de kommer til å bruke mellom 100.000 og 200.000 kroner per person totalt for hele året, men innrømmer at det viktigste for dem ikke har vært budsjettering - men å ha det gøy og gjøre som de har lyst underveis.

- Men for de som har lyst å jobbe er det ingen problem å få seg jobb. Men det er selvsagt lettere å få godt betalte jobber for folk som kan IT, eller er lege, advokat osv., og så mekanikere, handy båtfolk, selvsagt.

Pinlig uerfarne

Verken Trond Eirik Håvarstein eller Karl Jansen hadde erfaring med seiling da de bestemte seg for å seile Karibia rundt. Trond Eirik er oppvokst på motorbåt i Ryfylke og Karl er også båtvant.

- Men ingen av oss har seilt før, og vi bestemte oss for å ta et en ukers seilkurs i regi av Lunde Båt i Oslo. De hadde to forskjellige kurs, ett i Oslofjorden og ett i Malaga. Valget falt umiddelbart på Malaga, da vi tenkte at dette ville bli bra med mye sol og fin seiling. Det ble derimot fullstendig motsatt, med masse regn, vind og svære bølger. Men vi var faktisk glade for dette, da vi fikk kjørt oss skikkelig og lært hvordan båten reagerer i for mye vind og hvorfor. Vi fikk også bekreftet at vi var sjøsterke, og vi har ennå ikke blitt sjøsyke selv om vi har vært oppi flere stormer og 4-5 meter høye bølger. Etter seilkurset i Malaga i februar 2005 ble vi med som mannskap på onsdags-reggataen her hjemme i Stavanger frem til avreisen. Det viktigste er å lære det grunnleggende, og deretter så læreren resten underveis. Selvsagt koster dette litt, da en ikke har nok kompetanse om utstyr og hva dette tåler, riktig vedlikehold osv. Vi har derfor skaffet oss flere bøker som beskriver det meste rundt seilbåt. Så etter første gang vi gikk på grunn har vi nå full kontroll på hva som må gjøres for å komme seg av grunnen. I tillegg blir det også mye Petter Smart-løsninger underveis, da det er begrenset med tilgang på reservedeler og utstyr rundt om i Karibia.

På jakt etter de beste kite-stedene i Karibia ...
Foto: Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen Foto: Trond Eirik Håvarstein og Karl Jansen Vis mer


Høydepunkter

I løpet av de seks første månedene, opplevde vennene at bommen knakk, vaieren til forstaget til genoa røk, forseilet revnet to ganger, og de kjørte på grunn tre-fire ganger. Men de vil ikke karakterisere disse utfordringene som særllig ille opplevelser.

- Beste opplevelsen hittil og helt sikkert til vi kommer hjem, er seiling rundt Los Roques-øyene i Venezuela samt vårt besøk i Cartagena i Colombia. Mange seilere velger å seile forbi her da de har hørt hvor farlig det kan være der. Jeg hadde heldigvis fått med meg et reisebrev fra Cartagena på DinSide Reise, og da bommen knakk var vi nødt til å reise inn der. En helt fantastisk fin by, grei marina, vanvittig hyggelige mennesker som alltid var hjelpsomme. Venezuela og Colombia er også de billigste landene å leve i.

- Hva er høydepunktene med tanke på reisemålene?

- Venezuela, Colombia og Den dominikanske republikk. Fellesnevner er utrolig hyggelige folk, spansktalende og billige plasser å leve, og meget bra for kitesurfing bortsett fra Colombia. I Venezuela, som er det billigste landet i Karibia, koster f.eks : En kasse øl 24 kroner, 1 liter rom 15 kroner, 1 liter vin 10 kroner, 1 kilo kjøtt unansett type 27 kroner og 150 liter diesel 30 kroner. Hvorfor har vi ikke slike priser i oljeriket Norge?

Vinden går ikke fortere ...

Den lengste etappen Håvarstein og Jansen har hatt på turen, var fra Nicaragua til Guatemala på seks dager.

- Vi gruet oss litt til turen men det gikk veldig greit, og nå har vi ingen problemer eller betenkeligheter med tre-fire dagers seilaser. Grunnen til at seilaset ble så langt var at vi hadde lagt opp en alt for ambasiøs reiserute, vi ville rekke mest mulig på kortest mulig tid, og vi var nødt til å være i Mexico til jul da foreldre kom på ferie med pinnekjøtt og akevitt fra Norge. Garantert den beste julemiddagen vi noen gang har hatt, vi rakk den akkurat i tide ... og fikk til gjengjeld pinnekjøtt til middag i to dager.

- Hva gjør dere om bord når etappene er lange?

- Som regel er vi alene på de lengste etappene, dvs. fra fire til seks dager, noe som betyr at mye av tiden går med til soving. Vi har ingen autopilot ombord så all styring skjer manuelt. På dagtid kjører vi 2 timers skift, mens fra kl 24-06 kjører vi 3 timers skift. Dette fører til at vi sover godt frempå til ca 12-14 på dagen for å ta igjen tapt søvn. Ellers går det i å oppdatere websidene, lese bøker, studere spansk og se en film i ny og ne.

Håvarstein og Jansen har med gjester over etapper av ulik lengde. Dette er stort sett venner og bekjente.

- Men vi har også fått gjester ombord som har funnet ut om turen via www.sorgenfri.com som er en portal for langseilere. Selvsagt bor en veldig oppi hverandre, folk står opp og legger seg til ulike tider, ikke alle liker den samme maten osv.! Vi har heller aldri hatt noen skikkelig krangel ombord, men en lærer hverandre å kjenne, og kjenner sin besøkstid. Selv om båten kun er 36 fot føler vi at vi har "nesten" like stor plass her som hjemme. Vi har valgt å ta kr 150 pr pers pr døgn for å være med i båten. Dette er blitt en standard pris som de fleste langturseilere tar. Dette inkluderer diesel, hermetikkmat, havneavgifter osv.

Drømmereisen

Drømmer du om å ta et år fri fra hverdag og jobb, og reise langt vekk og bare drive med dagen? (Avsluttet)
Ja(91%) 839
Nei(9%) 81
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Fritid døgnet rundt

- Hva er så fantastisk med dette?

- Vanligvis hjemme så jobber en fra kl. 8 til 16 hver dag, der en etterpå har fritid. Vi har fritid hele døgnet og du har utrolig mye tid til å gjøre akkurat det du har lyst til. Selvsagt spiller jo også klimaet en stor rolle, vanligvis ligger temperaturen på 25-30 grader i lufta og 25 grader i vannet. Levekostnadene er 20 prosent av det de er i Norge og vi klarer oss fint med 5.000 kroner i måneden hver der vi gjør akkurat det vi har lyst til. I tillegg får vi praktisert spansk, treffer mye hyggelige folk og kitet som er en meget stor del av turen. En annen kjempefordel med seilbåt er at når en går lei av en plass, tar en bare opp ankeret og seiler til et nytt paradis.

Venneparet har nå seilt i rundt åtte måneder. Har dette vært utelukkende bekymringsløse dager under solen, eller har det vært episoder hvor de har vært redde?

- Egentlig ikke redde, men vi fikk jo en liten støkk da en fiskebåt plutselig begynte å følge etter oss midt på svarte natten utenfor kysten av Nicaragua. Men da de kom opp på siden av oss og vi kalte dem opp på VHf'en viste det seg at de bare ville bytte bort fisk og hummer mot en flaske rom. Dette har vi gjort mange ganger underveis, men vi har valgt å ikke gjøre det langt ute på havet midt på natten, kun på dagtid.

>> BILDER: Drømmereisen i Karibia

TIPS - Planlegging

Her er det venneparet synes er de tre viktigste tingene å tenke på under planleggingen:

  1. Budsjett, spesielt 20-25 prosent i bakhånd som benyttes til utstyr som går i stykker, for det gjør det hele tiden!
  2. En rolig og behagelig reiserute med lange stopp.
  3. Kjøp en godt utstyrt seilbåt.

... og her er tingene de ikke tenkte på under planleggingen, men som de nå har oppdaget at de burde ha tenkt på:

- Vi burde ikke lagt opp en så ambasiøs reiserute hvor vi skulle få med oss mest mulig på kortest mulig tid. Dette innebar lange etapper, kort tid på hver plass hvor det i snitt koster 500 norske kroner for innskjekk, avgifter osv. I og med at venner og kjente allerede hadde bestilt flybilletter var dette ikke noe vi kunne gjøre noe med underveis heller. Men det siste halvåret nå har vi bedre kontrollen og har hatt halvannen måned på Cuba, en måned på Den dominikanske republikk før vi reiser ned til Venezuela og tilbringer tre måneder der. Vårt tips er å bruke lenger tid på hver plass, og heller besøke færre plasser. Andre seilere vi har truffet seiler rundt og så får de som vil komme på besøk, komme der de er på meget kort varsel. Men vi synes det er veldig gøy med besøk hjemmefra og det gjør også at vi ikke blir så lei hverandre, og vi har per dags dato ikke kranglet heftig.

Vanskelig å realisere drømmen?

Håvarstein og Jansen er enige om at det egentlig ikke er vanskelig å realisere drømmen, men at det største problemet hos mange nok ligger i redselen for det ukjente.

- Det sitter hos de fleste av oss en mental sperre mot å gi slipp på alt det sikre og begi seg ut i det usikre. Vi hadde selv denne sperren i lang tid før vi innså at en ny jobb får vi alltids. Allikevel er vi heldige da vi begge har godt betale jobber hvor vi ikke var nødt til å selge alt for å realisere drømmen. Leilighetene hjemme leies ut, lever på oppsparte midler og solgte bilen for å finansiere resten. De vi treffer rundt om i Karibien bare rister på hodet når vi forteller at vi solgte bilen og kjøpte seilbåt, er bil virkelig så dyrt i Norge!!!
Vi har også vært heldige med timingen: Lav rente, billig dollar og god prisstigning på boliger & leiligheter hjemme i Norge.


- Vi anbefaler å kjøpe båt i Karibien for å spare tid i form av å måtte seile fra Norge og deretter hjem til Norge igjen. Det går fort en tre-fire måneder bare på dette. Det var også grunnen til at vi kjøpte båten på Guateloupe og nå skal selge båten igjen i Venezuela. Få maks utav den tiden en er i Karibien, en opplevelse en aldri kommer til å glemme.